ارتباط خواب دیر وقت با رژیم غذایی و چاقی
پزشک شما

ارتباط خواب دیر وقت با رژیم غذایی و چاقی

31 مرداد 1395

شواهد حاصل از مطالعات گذشته نشان می دهد در افرادی که خواب کافی ندارند احتمال بروز بیماری های مزمن مانند دیابت، چاقی، بیماری های قلبی - عروقی، پرفشاری خون، سکته مغزی و مشکلات روحی و روانی بیشتر است. در یک مطالعه که نتایج آن به تازگی منتشر شده است محققان عادات 96 فرد سالم با محدوده سنی 18 تا 50 سال و میانگین نمایه توده بدنی (BMI) 24 را ارزیابی کردند. 61  نفر افراد زن بودند. تمام شرکت کنندگان عادت داشتند 5/6 ساعت یا بیشتر بخوابند.
در این مطالعه عادات شرکت کنندگان به مدت 7 روز مورد پیگیری قرار گرفت. با استفاده از یادداشت های غذایی میزان کالری دریافتی افراد و نوع مواد غذایی مصرفی بررسی شد. میزان فعالیت بدنی آنان نیز اندازه گیری شد.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در میان افراد سالم خواب دیر وقت لزوماً سبب بالاتر بودن BMI، کالری دریافتی یا فعالیت فیزیکی نمی شود. اما با کاهش کیفیت رژیم غذایی، مصرف غذاهای آماده و فست فود و کاهش  مصرف سبزیجات توسط افراد مرتبط است. این ارتباط در میان مردان نسبت به زنان قوی تر بود. به اعتقاد محققان این امر نشان دهنده ارتباط بین کیفیت نامطلوب خواب و چاقی است.
این نتایج به محققان در درک اثر زمان خواب و مدت زمان خواب بر خطر چاقی کمک می کند. این امکان وجود دارد که رفتارهای تغذیه ای نامناسب ممکن است افرادی را که دیروقت می خوابند مستعد افزایش خطر اضافه وزن نماید.
منبع:


Associations between sleep and circadian timing with measures of obesity, diet and exercise among healthy adults. presented at SLEEP. 2016
 

تعداد بازدید: 1998

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha