بیسفنول A و افزایش خطر چاقی
پزشک شما

بیسفنول A و افزایش خطر چاقی

10 تیر 1396

بیسفنول A (BPA)  یک ماده شیمیایی است که در انواع ظروف غذا مانند بطری های آب و قوطی های کنسرو یافت می شود. BPA با تقلید اثرات هورمون استروژن می تواند با سیستم غدد درون ریز تداخل داشته باشد. استروژن یکی از مهم ترین هورمون های جنسی در زنان است. مطالعات نشان داده اند که در بیش از 90 درصد افراد سطوح قابل اندازه گیری BPA وجود دارد.
به تازگی نیز در یک مطالعه حیوانی مشاهده شده است در موش هایی که از مادرانی متولد شده اند که در معرض BPA قرار داشته اند، پاسخ دهی به هورمون لپتین کمتر است. لپتین هورمون سیری نامیده می شود. لپتین زمانی که بدن به انرژی نیاز نداشته باشد اشتها را کاهش می دهد. این هورمون با ارسال پیام هایی به ناحیه هیپوتالاموس در مغز اشتها را سرکوب می کند. یافته های مطالعه فوق نشان می دهد بیسفنول A می تواند سبب بروز چاقی شود. 
به گفته محققان با توجه به اینکه BPA با بروز چاقی در انسان ها نیز مرتبط است، مردم باید بدانند که عوامل محیطی می توانند سبب افزایش استعداد چاقی شود. 
منبع:


Perinatal Exposure to Bisphenol-A (BPA) Delays the Postnatal Leptin Surge in Male and Female CD-1 Mice. Endocrinology, February 2017.
 

تعداد بازدید: 1775

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha