رژیم گیاهخواری و  تاثیر آن بر کاهش وزن مبتلایان به دیابت
پزشک شما

رژیم گیاهخواری و تاثیر آن بر کاهش وزن مبتلایان به دیابت

27 مرداد 1396

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت بوده و زمانی ایجاد می شود که بدن قادر به تولید یا استفاده مناسب از انسولین نیست. دیابت نوع 2 اغلب در افراد میانسال و سالمند مشاهده می شود. سبک زندگی بی تحرک، رژیم غذایی ناسالم و چاقی در ابتلا به آن نقش دارد. در افراد مبتلا به پردیابت (پیش دیابت) تغییر در سبک زندگی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیش از 50 درصد می کاهد. 
در مطالعه ای محققان به مدت 6 ماه اثرات رژیم دیابتی معمول را با رژیم حاوی غذاهای گیاهی در 74 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که به منظور کنترل قند خون دارو می خوردند، بررسی کردند. هر دو نوع رژیم از نظر میزان کالری محدود و شامل تمام وعده های غذایی بودند. رژیم گیاهخواری شامل 60 درصد کربوهیدرات، 15 درصد پروتئین و 25 درصد چربی و حاوی غلات، حبوبات، سبزیجات، میوه و آجیل و روزانه حداکثر 1 واحد ماست کم چرب بود. رژیم دیابتی معمول شامل 50 درصد کربوهیدرات، 20 درصد پروتئین و 30 درصد چربی بود. 
نتایج نشان داد میانگین کاهش وزن در گروه رژیم گیاهخواری نسبت به گروه دیگر حدود 2 برابر بیشتر بود. درحالیکه در هر دو گروه چربی زیرپوستی به طور یکسان کاهش یافت اما در گروه رژیم گیاهخواری کاهش چربی های داخل عضلانی و چربی subfascial بیشتر بود. افزایش چربی subfascial با مقاومت به انسولین مرتبط است. بنابراین کاهش آن به کنترل قند خون کمک می کند. کاهش چربی داخل عضلانی نیز به افزایش تحرک و قدرت عضلانی کمک کرده و برای افراد سالمند مبتلا به دیابت سودمند است.
نکته عملی: رژیم گیاهخواری به کاهش وزن و کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.
منبع:


Hana Kahleova et al. “The Effect of a Vegetarian vs Conventional Hypocaloric Diabetic Diet on Thigh Adipose Tissue Distribution in Subjects with Type 2 Diabetes: A Randomized Study”. Journal of the American College of Nutrition, 2017.
 

تعداد بازدید: 1655

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha