هشدار محققان نسبت به استفاده کودکان از رژیم‌های گیاهخواری
پزشک شما

هشدار محققان نسبت به استفاده کودکان از رژیم‌های گیاهخواری

10 آبان 1396

کارشناسان هشدار می‌دهند که کودکان کم سن که بدون مشاوره پزشکی و تغذیه‌ای از رژیم غذایی گیاهخواری مطلق یا وگان (vegan) پیروی می‌کنند در معرض خطر کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B12، کلسیم، روی و پروتئین با کیفیت بالا قرار دارند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم گیاهخواری مطلق سبب می‌شود کودکان نسبت به همسالان خود که گوشت، تخم مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند لاغرتر و کوچکتر باشند.
اگر والدین به دنبال مصرف رژیم گیاهخواری مطلق توسط فرزندشان هستند باید از مشاوره پزشکی و تغذیه‌ای بهره ببرند تا مطمئن شوند که فرزندشان نیازهای تغذیه‌ای خود را به خوبی دریافت می‌کند. رژیم گیاهخواری مطلق بدون در نظر گرفتن توصیه‌های کارشناسان می‌تواند سبب آسیب شناختی غیرقابل برگشت و در نهایت مرگ شود.
بزرگترین خطر برای کودکان وگان کمبود ویتامین B12 است. مواد غذایی حیوانی تنها منبع قابل اعتماد ویتامین B12 محسوب می‌شوند. کمبود این ویتامین می‌تواند اثرات مخربی برجا بگذارد. ویتامین B12 برای ساخت DNA و حفاظت از سیستم عصبی ضروری است. کمبود آن ممکن است سبب اختلالات خونی و عصبی شود که می‌تواند در کودکان برگشت ناپذیر باشد.
حتی مادران گیاهخوار مطلق که به کودک خود شیر می‌دهند نیز باید بدانند که ممکن است فرزندشان در سن 12-2 ماهگی به کمبود ویتامین B12 مبتلا شود. زیرا این شیرخواران حتی اگر مادرشان علائم کمبود را نشان ندهد، در زمان تولد ذخایر ویتامین B12 ندارند.
بر خلاف گیاهخواری مطلق، مصرف تخم مرغ و لبنیات در رژیم‌های گیاهخواری به طور کلی ایمن بوده و حتی می‌تواند تاثیر سودمندی بر روی چربی‌های خون، وضعیت آنتی اکسیدان‌های بدن، دریافت فیبر و کاهش خطر اضافه وزن داشته باشد.
منبع:

The 50th Annual Meeting of the European Society of Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN), 2017

تعداد بازدید: 1303

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha