رژیم یویو خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش می دهد.
پزشک شما

رژیم یویو خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش می دهد.

15 دی 1395

چاقی خطر برخی علل عمده مرگ مانند بیماری قلبی، سکته، دیابت و برخی سرطان ها را افزایش می دهد. همچنین چاقی و اضافه وزن با کاهش کیفیت زندگی مرتبط است. گزارشات نشان می دهد در ایالات متحده بیش از یک سوم افراد چاق بوده و در تلاش برای کاهش وزن هستند. به طوریکه در این کشور 24 درصد مردان و 38 درصد زنان سعی می کنند وزن خود را کاهش دهند. در حالیکه برخی افراد سریعاً وزن کم می کنند ممکن است به همان سرعت نیز مجدداً چاق شوند. به این وضعیت اثر یویو گفته می شود.
طبق توصیه انجمن قلب آمریکا 7 راهکار به منظور کاهش خطر بیماری قلبی وجود دارد: کنترل فشارخون، کنترل کلسترول، محدودیت مصرف شکر، فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم، حفظ وزن در محدوده نرمال و عدم استعمال دخانیات. به تازگی مطالعه ای که بر روی زنان انجام شده نشان می دهد اثر یویو نیز می تواند خطر مرگ ناشی از حوادث قلبی را افزایش دهد.
در این پژوهش که نتایج آن به تازگی منتشر شده محققان 158063 زن یائسه را به 4 گروه تقسیم کردند: ثبات وزن، افزایش وزن ثابت، حفظ وزن کاهش یافته، کاهش و سپس مجدداً افزایش وزن (اثر یویو). این افراد به مدت 4/11 سال پیگیری شدند.
شواهد این مطالعه نشان داد اضافه وزن در دوران میانسالی خطر مرگ ناشی از بیمای عروق کرونر قلب و مرگ ناگهانی قلبی را افزایش می دهد. همچنین محققان دریافتند زنانی که در شروع مطالعه وزن نرمال داشتند اما وزن خود را کاهش دادند و سپس مجدداً افزایش وزن داشتند، در مقایسه با زنانی که در طول مدت مطالعه وزن خود را ثابت نگاه داشتند بیشتر در معرض خطر ابتلا به مرگ ناشی از حوادث قلبی قرار داشتند. در حقیقت زنان با وزن نرمال که رژیم یویو داشتند نسبت به زنان با وزن ثابت 5/3 برابر بیشتر در معرض ایست قلبی ناگهانی قرار داشتند. در زنانی که افزایش وزن پیدا کردند اما وزن خود را کاهش ندادند و در زنانی که وزن کم کردند اما مجدداً به افزایش وزن مبتلا نشدند میزان مرگ افزایش نیافت.
نتیجه عملی: به افراد چاق به ویژه زنان در دوران یائسگی توصیه می شود که به منظور کاهش خطر بیماری قلبی وزن خود را کاهش داده و سپس با ایجاد تغییرات پایدار در شیوه زندگی خود از افزایش وزن مجدد پیشگیری نمایند.
منبع:


Presented at the American Heart Association's Scientific Sessions 2016

 

تعداد بازدید: 1702

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha