مصرف روغن ماهی در بارداری از چاقی کودکان پیشگیری نمی کند.
پزشک شما

مصرف روغن ماهی در بارداری از چاقی کودکان پیشگیری نمی کند.

4 مرداد 1395

در اروپا تقریباً از بین هر 3 کودک زیر 10 سال یک نفر به اضافه وزن مبتلا است. در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است 208 زن با میانگین سنی 32 سال و نمایه توده بدنی (BMI) 22 مورد بررسی قرار گرفتند. از هفته 12 بارداری تا ماه 4 شیردهی نیمی از افراد مورد مطالعه از یک رژیم غذایی نرمال پیروی کردند. 104 زن دیگر از یک رژیم غذایی غنی از امگا-3 که در آن مصرف گوشت قرمز که حاوی اسید چرب امگا-6 است به طور قابل توجهی کاهش یافته بود، پیروی نمودند. کودکان این مادران تا 5 سالگی هر سال یک بار مورد بررسی قرار گرفتند.
کودکان با استفاده از 3 روش مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا ضخامت چین پوستی آن ها اندازه گیری شد. سپس اندازه گیری های اولتراسوند انجام شد چون این روش دقیق تر است. بعد از آن MRI به منظور اندازه گیری چربی داخل حفره شکمی مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد این رژیم غذایی خاص که غنی از روغن ماهی (امگا-3) است تاثیری بر روی وزن کودکان نداشته و از چاقی دوران کودکی پیشگیری نمی کند.
به گفته محققان احتمالاً رژیم غذایی مادر در ابتدای دوران بارداری اثرات سودمند دیگری دارد که باید در مطالعات بالینی بیشتر مشخص شود.
منبع:


Reduction of the n-6:n-3 long-chain PUFA ratio during pregnancy and lactation on offspring body composition: follow-up results from a randomized controlled trial up to 5 y of age. American Journal of Clinical Nutrition, 2016
 

تعداد بازدید: 2456

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha