مصرف سبزیجات و پروتئین قبل از کربوهیدرات قند خون را کاهش می دهد
پزشک شما

مصرف سبزیجات و پروتئین قبل از کربوهیدرات قند خون را کاهش می دهد

9 اسفند 1394

برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 حفظ قند خون در محدوده طبیعی بسیار حائز اهمیت است، زیرا افزایش م قند خون سبب می شود این بیماران در معرض خطر عوارض ناشی از دیابت مانند سخت شدن شریان ها و بیماری های قلبی قرار گیرند. بیماری قلبی در این بیماران در نهایت می تواند منجر به مرگ شود.
مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف سبزیجات یا پروتئین قبل از کربوهیدرات می تواند یک روش موثر برای کاهش میزان قند خون پس از صرف غذا باشد. در یک مطالعه جدید که نتایج آن در ژورنال Diabetes Care منتشر شده است، محققان به بررسی ارتباط رژیم غذایی غربی که حاوی مخلوط سبزیجات، کربوهیدرات، پروتئین و چربی بود با قند خون پس از غذا پرداختند.
در این مطالعه 11 بیمار مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 که متفورمین (یک داروی کنترل کننده قند خون) دریافت می کردند شرکت داشتند. ابتدا محققان میزان قند خون بیماران را در صبح و بعد از 12 ساعت ناشتا بودن اندازه گیری کردند. در اولین روز مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد تا در وعده غذایی خود ابتدا از کربوهیدرات استفاده کنند و سپس 15 دقیقه بعد از پروتئین، سبزیجات و چربی استفاده کنند. میزان قند خون افراد در فواصل 30، 60 و 120 دقیقه پس از صرف غذا اندازه گیری شد. این آزمایش یک هفته بعد تکرار شد. این بار ابتدا پروتئین، سبزیجات و چربی خورده شد و سپس 15 دقیقه بعد کربوهیدرات مصرف شد.
محققان دریافتند زمانی که سبزیجات و پروتئین قبل از کربوهیدرات خورده می شود در مقایسه با زمانی که ابتدا کربوهیدرات مصرف می شود، میزان قند خون در فواصل 30، 60 و 120 دقیقه به ترتیب 29%، 37% و 17% کمتر بود. همچنین میزان انسولین به طور قابل توجهی هنگامی که افراد سبزیجات و پروتئین را ابتدا مصرف می کردند، پایین تر بود.
نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه  ایجاد تغییرات ساده مانند مصرف سبزیجات و پروتئین در ابتدای وعده غذایی در کاهش قند خون و کاهش انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مفید خواهد بود.

منبع:


Louis J. Aronne et al." Food order has a significant impact on postprandial glucose and insulin levels.” Diabetes Care, 2015
 

تعداد بازدید: 2593

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha