میوه ها و سبزیجات رنگی بر ضد بیماری ALS
پزشک شما

میوه ها و سبزیجات رنگی بر ضد بیماری ALS

6 اسفند 1391

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد مصرف میوه های قرمز، زرد یا نارنجی روشن و سبزیجات سبز تیره سرشار از آنتی اکسیدان به جلوگیری و یا تاخیر انداختن بیماری ALS کمک می کند.
بیماری ای.ال.اس( Amyotrotro fische Lateraal Sclerose) یک بیماری خود ایمنی در سلسله اعصاب رابط مغز و ماهیچه ها است. در این بیماری به دلیل تخریب سلول های عصبی مغز و نخاع علائم مغزی نمی توانند به ماهیچه ها برسند. بدین ترتیب ماهیچه ها به تدریج لاغر تر و کم قدرت تر می شوند؛ کارایی شان پیوسته کمتر شده و سرانجام به کلی از بین می روند. این بیماری پیشرونده عصبی معمولا بین سنین 40 تا 70 سال رخ میدهد و مردان را بیشتر از زنان مبتلا می کند.
پژوهشگران به بررسی بیش از 1 میلیون نفر پرداخته و نزدیک به 1100 مورد مبتلا به ALS شناخته شدند. بررسی رژیم غذایی افراد نشان داد داشتن رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن و لوتئین با کاهش خطر این بیماری ویرانگر در ارتباط است. اما مصرف مکمل ویتامین C به کاهش خطر این بیماری ارتباطی نداشت.
پژوهشگران یافتند افزایش مصرف کاروتنوئیدها به ویژه بتاکاروتن و لوتئین خطر ابتلا به این بیماری پیشرونده عصبی را کاهش میدهد. هویج، سیب زمینی هندی و انبه سرشار از بتاکاروتن و اسفناج، خربزه و زرده تخم مرغ منابع خوبی از لوتئین هستند.

منبع:

Alberto Ascherio,et al “Intakes of vitamin C and carotenoids and risk of amyotrophic lateral sclerosis: Pooled results from 5 cohort studies” Annals of Neurology, Jan. 29, 2013

تعداد بازدید: 4919

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha