نقش سلول‌های ایمنی مغز در افزایش اشتها و  بروز چاقی
پزشک شما

نقش سلول‌های ایمنی مغز در افزایش اشتها و بروز چاقی

22 اردیبهشت 1397

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که میکروگلیا که سلول‌های ایمنی موجود در مغز هستند، ممکن است راهکار جدیدی به منظور درمان چاقی ارائه دهند. محققان می‌گویند رژیم غذایی پرچرب موجب تحریک میکروگلیا و درنتیجه پرخوری و به دنبال آن افزایش وزن می‌شود. این کشف می‌تواند به ساخت داروهای جدیدی به منظور درمان چاقی کمک کرده و از بسیاری از عوارض جانبی ناشی از داروهای فعلی جلوگیری می‌کند. این یافته یک روش بی‌نظیر و کاملاً جدید برای هدف قرار دادن مغز به منظور درمان چاقی می‌باشد. چاقی خطر بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله پرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون، دیابت نوع 2، کبد چرب، بیماری قلبی – عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.
میکروگلیا 10 تا 15 درصد سلول‌های مغز و نخاع را تشکیل می‌دهد. این سلول‌ها برخلاف سلول‌های عصبی (نورون) با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی و شیمیایی با یکدیگر در ارتباط نیستند. میکروگلیا سلول ایمنی است که در عفونت و التهاب مغز نقش مهمی ایفا می‌کند. این سلول‌ها، حتی در مغز سالم در حال استراحت، بسیار فعال بوده و در ایجاد طیف وسیعی از پاسخ‌ها نقش دارند.
گروهی از نورون‌ها در هیپوتالاموس به تنظیم مقدار غذای خورده شده توسط فرد و مقدار انرژی استفاده شده توسط وی کمک می‌کنند. در شرایط طبیعی این ناحیه از مغز سعی در ایجاد تعادل بین مقدار غذای خورده شده و انرژی مورد نیاز بدن دارد تا وزن در محدوده سالم حفظ شود. به گفته محققان رژیم غذایی پرچرب سبب اختلال در این فرآیند می‌شود. همچنین رژیم غذایی پرچرب سبب افزایش تعداد میکروگلیا و التهاب در هیپوتالاموس می‌گردد.
امروزه بسیاری از افراد در اغلب اوقات از غذاهای پرچرب استفاده می‌کنند. این امر سبب تحریک دائمی میکروگلیا و درنتیجه افزایش اشتها شده و مانند یک چرخه معیوب دریافت غذاهای پرچرب را افزایش می‌دهد.
منبع:

Valdearcos M et al. Cell Metabolism 2017; Volume 26: Page 185-197.
 

تعداد بازدید: 1291

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha