نقش سن بر چگونگی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت روان
پزشک شما

نقش سن بر چگونگی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت روان

22 خرداد 1397

در سال‌های اخیر محققان اثبات کرده‌اند که آنچه می‌خوریم می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روان ما داشته باشد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند افزایش مصرف میوه و سبزی می‌تواند طی فقط دو هفته سبب بهبود سلامت روان شود. 
به گفته محققان تکامل مغز ممکن است تا سن 30 سالگی کامل نشود. این امر علت تفاوت در کنترل احساسات و انعطاف‌پذیری بین بزرگسالان جوان و افراد با سن بالاتر را نشان می‌دهد. درنتیجه عوامل تغذیه‌ای ممکن است به طور متفاوت بر روی سلامت روان در این دو گروه سنی تاثیر داشته باشند. به منظور بررسی این فرضیه محققان دو گروه از افراد 18 تا 29 ساله و 30 ساله یا بالاتر را بررسی نمودند.
محققان دریافتند ورزش منظم و دریافت بیشتر ماکیان و گوشت قرمز، که سبب افزایش میزان سروتونین و دوپامین در مغز می‌شوند، با خلق و خو و سلامت روان بهتر در افراد جوان مرتبط است. به عبارت دیگر، در افراد جوان که کمتر از 3 بار در هفته گوشت (سفید یا قرمز) می‌خورند و کمتر از 3 بار در هفته ورزش می‌کنند احتمال مشکلات روانی بیشتر است. 
از سوی دیگر، در افراد با حداقل 30 سال سن اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که پاسخ استرس را فعال می‌کنند، مانند قهوه و مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات، با سلامت بهتر روان مرتبط است. با افزایش سن توانایی ما برای تنظیم استرس کاهش می‌یابد، بنابراین در صورت مصرف غذاهایی که پاسخ  استرس را فعال می‌کنند احتمال بروز مشکلات مرتبط با روان بیشتر است.
به طور کلی محققان معتقدند سن افراد بر  روی نحوه تاثیر رژیم غذایی بر سلامت روان موثر است.
منبع:

Lina Begdache et al. Nutritional Neuroscience 2017.
 

تعداد بازدید: 1095

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha