نیاز روزانه نوزادان به ویتامین D
پزشک شما

نیاز روزانه نوزادان به ویتامین D

17 دی 1393

بر اساس یک مطالعه جدید که در ژورنالJAMA به چاپ رسیده است، میزان توصیه شده دریافت روزانه ویتامین D در نوزادان 400 IU (واحد بین المللی) بوده است. ویتامین D در سلامت نوزادان بسیار موثر است و نقش مهمی در رشد سالم استخوان ها داراست، همچنین از ایجاد نرمی استخوان جلوگیری می کند، به ویژه دریافت میزان کافی ویتامین D در طول اولین سالهای زندگی نوزاد از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا استخوان های آنها را در حال رشد بسیار سریع است. به همین دلیل، متخصصان اطفال اغلب استفاده از مکمل های ویتامین D را برای تضمین سلامت کودکان به والدین توصیه می کنند. مطالعات قبلی نشان داد که اگر چه تغذیه با شیر مادر یکی از راههای ایده آل تغذیه نوزادان است، اما توصیه می شود که مصرف مکمل های ویتامین D بلافاصله پس از تولد نوزاد شروع شود زیرا نوزادان شیرخوار به طور معمول و به اندازه کافی از منابع دیگر،  ویتامین D دریافت نمی کنند.
امروزه فرضیه های متفاوتی در خصوص اینکه نوزادان روزانه چه میزان ویتامین D باید دریافت کنند وجود دارد. بر همین اساس در مطالعه حاضر، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که 400 واحد ویتامین D در هر روز برای سلامتی نوزادان کافی است. میزان توصیه شده ویتامین D برای نوزادان در فرانسه و فنلاند 1000 IU بوده است، در حالی که این میزان توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و بهداشت کانادا روزانه 400 IU پیشنهاد شده است. انجمن اطفال کانادا نیز در ماههای تابستان و زمستان میزان متفاوتی را در این خصوص توصیه کرده است، بطوریکه نوزادان باید در طول زمستان روزانه 800 IU ویتامین D دریافت کنند زیرا در این مدت زمان، کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند و نیاز بیشتری به دریافت ویتامینD  پیدا می کنند.
محققان در این مطالعه جدید، 132 نوزاد را که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند مورد بررسی قرار دادند. دوزهای دریافتی روزانه ویتامین D در آنها در طی یک دوره 12ماهه مختلف بوده است. این مقادیر شامل 400 IU ، 800 IU ، 1200 IU و 1600 IU در روز بوده اند. وزن، قد و دور سر نوزادان پس از اولین دریافت مکمل ویتامین D اندازه گیری شد. سطح ویتامین D در خون نوزادان نیز در سه ماهگی، شش ماهگی، نه ماهگی و یک سالگی توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفت، همچنین میزان مواد معدنی افزوده شده به استخوان کودکان در طول زمان رشدشان نیز انداره گیری شد.
یافته های محققان نشان داد که در ماههای اول تولد نوزاد، هیچ نیازی به دریافت دوزهای بالاتر از ویتامین D وجود نداشته و 400 IU در روز کافی بوده است. چراکه دوزهای بالاتر این ویتامین هیچگونه مزایای مفیدی در رشد نورادان و شکل گیری استخوان بندی سالم آنها در بر نداشته است. بر همین اساس در سال 2010،  FDA (اداره غذا و دارو) توصیه کرد که نوزادان بیش  از 400 IU ویتامین D در روز دریافت نکنند.

نکته عملی: نتایج حاکی از آنند، که دریافت بیش از حد این ویتامین در نوزادان می تواند بسیار مضر بوده و ممکن است منجر به بروز حالاتی چون : تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها، تشنگی بیش از حد، ادرار مکرر، درد شکم، یبوست، درد عضلانی و مفاصل، ضعف عضلانی، خستگی، گیجی و آسیب دیدن کلیه ها شود. لذا توصیه می شود که والدین در خصوص استفاده مکمل های ویتامین D برای نوزادان، میزان دوز توصیه شده توسط FDA را رعایت کرده و بدین ترتیب سلامت نوزادان خود را به خطر نیندازند.

منبع:

Hope Weiler  et all “Effect of Different Dosages of Oral Vitamin D Supplementation on Vitamin D Status in Healthy, Breastfed InfantsA Randomized Trial “JAMA 2013; doi:10.1001/jama.2013.3404
 

تعداد بازدید: 2830
کلمات کلیدی:  نوزادان ویتامینD 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha