ویتامین D قدرت عضلات را افزایش می دهد.
پزشک شما

ویتامین D قدرت عضلات را افزایش می دهد.

15 فروردین 1396

ویتامین D در حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها و نیز پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند دیابت و برخی انواع سرطان نقش دارد. برخی مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D با خطر سرطان کولورکتال و سرطان سینه مرتبط است. درحالیکه یافته های سایر مطالعات نشان دهنده ارتباط این ویتامین با بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 و ام اس (MS) است.
ویتامین D به دو فرم D2 و D3 از نظر بیولوژیکی غیرفعال است تا اینکه توسط دو واکنش آنزیمی به فرم فعال تبدیل می شود: یکی در کبد و دیگری در کلیه. مطالعات قبلی فرم های غیرفعال ویتامین D را در جریان خون به منظور تعیین کمبود ویتامین D مورد آزمایش قرار داده اند. در مطالعه حاضر محققان با استفاده از یک روش جدید اشکال مختلف ویتامین D را همراه با اندازه گیری ترکیب بدن، عملکرد عضلات و بیان ژن عضلات بررسی کرده اند.
میزان ویتامین D در 116 شرکت کننده سالم در محدوده سنی 20 تا 74 سال اندازه گیری شد. همچنین چربی بدن و توده بدون چربی اندازه گیری شد. توده بدون چربی توده عضلانی را اندازه گیری می کند و از کسر وزن چربی بدن از کل وزن بدن به دست می آید.
نتایج نشان داد در زنانی که ترکیب بدن سالم و میزان چربی کمتری در بدن داشتند میزان ویتامین D غیرفعال (مارکر معمول برای کمبود ویتامین D) بیشتر بود. در مقابل، در زنانی که چربی بدن بیشتر بود میزان ویتامین D غیرفعال کمتر بود. 
ویتامین D فعال با میزان چربی بدن مرتبط نبود. بلکه میزان ویتامین D فعال با توده بدون چربی در ارتباط بود. افراد با توده بدون چربی و توده عضلانی بیشتر سطوح بالاتر ویتامین D فعال را داشتند. این امر نشان می دهد که ویتامین D می تواند به بهبود قدرت عضلانی کمک کند.
به گفته محققان اطلاعات ما در مورد نقش ویتامین D در سلامت استخوان زیاد است اما هنوز نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقش این ویتامین برای عضلات داریم.
نکته عملی: دریافت کافی ویتامین D از طریق مواد غذایی مانند لبنیات غنی شده و ماهی و در صورت لزوم مکمل به حفظ قدرت عضلات کمک می کند.
منبع:


Zaki K. Hassan-Smith et al. "25-hydroxyvitamin D3 and 1,25-dihydroxyvitamin D3 exert distinct effects on human skeletal muscle function and gene expression". PLOS ONE, 2017.
 

تعداد بازدید: 1773

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha