مکمل ویتامین D  مقدار چربی بدن کودکان را کاهش می دهد.
پزشک شما

مکمل ویتامین D مقدار چربی بدن کودکان را کاهش می دهد.

13 شهریور 1395

شیر مادر منبع مهم مواد مغذی ضروری و فاکتورهای ایمنی بوده و بهترین روش برای تغذیه شیرخوار است. با این وجود، میزان ویتامین D در شیر مادر تمام نیاز کودک را تامین نمی کند. از سوی دیگر زندگی در مناطق با ساعات روز کوتاه در فصل زمستان یا مناطق با محدود بودن نور خورشید یا وجود آلودگی هوا از تابش نور خورشید به پوست و در نتیجه ساخت ویتامین D در بدن جلوگیری می کند. افراد با پوست تیره نیز بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند. همچنین ممکن است به منظور  جلوگیری از آفتاب سوختگی و سرطان پوست کودکان دور از نور خورشید قرار گیرند.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است محققان در 132 شیرخوار ارتباط بین وضعیت ویتامین D در سن 36-12 ماهگی و تراکم استخوان را بررسی کردند. در این مطالعه کودکان در سنین 1 تا 12 ماهگی به 4 گروه تقسیم شده و هر گروه یک دوز متفاوت از مکمل ویتامین D را دریافت کردند: 400، 800، 1200 و 1600 واحد.
سپس تراکم استخوان و رشد عضلات و توده چربی کودکان ارزیابی شد. یافته ها نشان داد که بالاترین دوز ویتامین D هیچ مزیت اضافی برای رشد استخوان نداشت . اما در سن 3 سالگی در کودکانی که ذخایر ویتامین D آن ها بیشتر از 400 واحد بود در مقایسه با کودکانی که مقادیر کمتر ویتامین D داشتند، مقدار چربی بدن 450 گرم کمتر بود. همچنین نتایج نشان دهنده ارتباط بین توده عضلانی بدن با میانگین سطوح ویتامین D در 3 سال اول زندگی کودکان بود.

منبع :


Vitamin D supplementation trial in infancy: body composition effects at 3 years of age in a prospective follow-up study from Montréal, Pediatric Obesity, 2016
 

تعداد بازدید: 1891

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha