چربی های امگا-3 خطر مرگ ناشی از سرطان روده را کاهش می دهند.
پزشک شما

چربی های امگا-3 خطر مرگ ناشی از سرطان روده را کاهش می دهند.

19 مهر 1395

به تازگی نتایج تحقیقات نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی غنی از اسید چرب امگا-3 که با دریافت ماهی های چرب تامین می شود می تواند به کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان روده در بیماران مبتلا کمک کند.
محققان این یافته ها را با بررسی اطلاعات مربوط به دو مطالعه بزرگ به دست آورده اند: مطالعه ای با شرکت 11700 پرستار زن با محدوده سنی 30 تا 55 سال و مطالعه ای با شرکت 51529 مرد با محدوده سنی 40 تا 75 سال.
در شروع مطالعه و هر دو سال یکبار شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را در مورد سابقه پزشکی و شیوه زندگی تکمیل می کردند. در میان 1659 نفری که به سرطان روده مبتلا شدند، 561 نفر فوت کردند. از این تعداد و در طول 5/10 سال پیگیری 169 نفر به علت سرطان روده فوت کردند. سایرین در اثر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی یا سایر سرطان ها فوت کردند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که مقادیر بالاتری امگا-3 از طریق رژیم غذایی دریافت می کردند، بیشتر احتمال داشت که از نظر فیزیکی فعال باشند، مولتی ویتامین و مقادیر بیشتری ویتامین D و فیبر دریافت کنند و کمتر احتمال  داشت که سیگار بکشند.
در کسانی که به سرطان روده مبتلا بودند و کسانی که مقادیر بیشتری امگا-3  از طریق مصرف ماهی دریافت می کردند خطر مرگ ناشی از بیماری کمتر بود. دریافت بالاتر امگا-3 با کاهش بیشتر خطر مرگ مرتبط بود.
در مقایسه با بیمارانی که روزانه کمتر از 1/0 گرم امگا-3 دریافت می کردند، در افرادی که حداقل 3/0 گرم امگا-3 بعد از تشخیص سرطان روده دریافت می کردند،  خطر مرگ ناشی از سرطان روده 41 درصد کمتر بود.
منبع:


Marine ω-3 polyunsaturated fatty acid intake and survival after colorectal cancer diagnosis. Gut, 2016
 

تعداد بازدید: 1797
کلمات کلیدی: ماهی سرطان روده امگا مرگ 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha