کدام رژیم غذایی برای کاهش وزن مفیدتر است؟
پزشک شما

کدام رژیم غذایی برای کاهش وزن مفیدتر است؟

4 آذر 1396

هر ساله میلیون‌ها نفر با هدف کاهش وزن به رژیم گرفتن روی می‌آورند، اما بسیاری از آن‌ها در این امر موفق نیستند. به تازگی محققان موفق به کشف دو بیومارکر شده‌اند که می‌تواند اثربخشی رژیم غذایی را برای کاهش وزن به خصوص در افراد مبتلا به پردیابت (پیش دیابت) و دیابت پیش‌بینی کند.
دیابت نوع 2 شایع‌ترین نوع دیابت است که طی آن بدن قادر به استفاده موثر از هورمون انسولین نیست. این امر سبب افزایش قند خون می‌شود. پردیابت نیز زمانی رخ می‌دهد که قند خون ناشتا بالاتر از حد طبیعی است، اما هنوز به اندازه‌ای افزایش نیافته که فرد به دیابت مبتلا شود. با این حال، افراد مبتلا به پردیابت در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض ناشی از آن قرار دارند. 
اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش می‌دهد. در مبتلایان به دیابت کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش به کنترل قند خون کمک می‌کند.
در مطالعه حاضر بررسی اطلاعات مربوط به 1200 فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد میزان قند خون ناشتا و انسولین ناشتا در تعیین میزان موفقیت رژیم کاهش وزن نقش دارد.
نتایج نشان داد در افراد مبتلا به پردیابت رژیم غذایی که سرشار از غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات باشد برای کاهش وزن موثرتر است. در افراد مبتلا به دیابت نیز رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و سرشار از چربی‌های سالم گیاهی برای کاهش وزن مطلوب‌تر می‌باشد.
منبع:

Mads F Hjorth et al. American Journal of Clinical Nutrition  2017

تعداد بازدید: 1515

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha