کدام رژیم غذایی برای مبتلایان به IBS مفید است؟
پزشک شما

کدام رژیم غذایی برای مبتلایان به IBS مفید است؟

10 بهمن 1395

رژیم FODMAP کم امروزه برای بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می شود. رژیم غذایی سنتی که برای مبتلایان به IBS توصیه می شود بر بهبود الگوی غذا خوردن و کاهش مصرف مواد غذایی که سبب بدتر شدن علائم می شوند، تمرکز دارد. رژیم FODMAP کم (الیگوساکاریدها، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی اول های قابل تخمیر) شامل محدود کردن کربوهیدرات های خاص مانند گندم و جو، پیاز، حبوبات، غذاهای غنی از فروکتوز (مانند بسیاری از میوه ها) و محصولات حاوی شیرین کننده های مصنوعی است. 
محققان اطلاعات مربوط به 61 بیمار مبتلا به IBS نسبتاً شدید یا شدید را مورد بررسی قرار دادند. بیماران یک رژیم غذایی سنتی یا FODMAP کم را به مدت 4 هفته رعایت کرده بودند  و نمونه مدفوع آن ها قبل و بعد از مداخلات رژیمی جمع آوری شده بود.
باکتری های موجود در نمونه های جمع آوری شده نشان دهنده تفاوت در تاثیر هر رژیم بر روی باکتری های روده بود. همچنین نشان داد که پروفایل باکتریایی مدفوع بین بیمارانی که به رژیم FODMAP کم پاسخ داده بودند با کسانی که به این رژیم پاسخ نداده بودند، متفاوت است. بیمارانی که به رژیم FODMAP کم پاسخ نداده بودند نسبت به کسانی که به رژیم پاسخ داده بودند قبل از شروع رژیم اختلالات بیشتری در پروفایل باکتریایی روده خود داشتند.
به گفته محققان اگر با بررسی پروفایل باکتریایی بتوان پاسخ بیمار را به رژیم FODMAP کم پیش بینی کرد، آنگاه می توان درمان های دیگر را برای آن ها زودتر آغاز نمود و این بیماران می توانند از دنبال کردن رژیمی که برای آن ها بی تاثیر است یا حتی می تواند علائم آن ها را تشدید کند، در امان بمانند.
منبع:


Multivariate modelling of gut microbial profiles predicts responsiveness to a diet low in FODMAPs. Oral presentation at UEG Week 2016, 15-19 October, Vienna, Austria.
 

تعداد بازدید: 1758

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha