نقش باکتری های روده در بروز چاقی
پزشک شما

نقش باکتری های روده در بروز چاقی

27 دی 1395

به گفته محققان که نتایج تحقیقاتشان به تازگی در مجله Journal of Endocrinology & Metabolism  به چاپ رسیده است جمعیت باکتری های روده در کودکان و نوجوانان چاق نسبت به همسالان غیر چاق آن ها متفاوت بوده و باکتری های روده می توانند در دوران کودکی و نوجوانی بر وزن افراد تاثیرگذار باشند.  
طی دهه های گذشته شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان چندین برابر شده است. این امر سبب افزایش خطر ابتلا به سکته، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی انواع سرطان ها در سال های آتی خواهد شد. 
در مطالعه فوق 84 کودک و نوجوان 7 تا 20 ساله مورد مطالعه قرار گرفتند. 15 نفر وزن طبیعی داشتند. 7 نفر اضافه وزن داشتند. 27 نفر به چاقی و 35 نفر به چاقی شدید مبتلا بودند.
باکتری های روده شرکت کنندگان آنالیز شد. میزان اسید های چرب کوتاه زنجیر خون که توسط برخی انواع باکتری های روده تولید می شوند و توزیع چربی بدن با استفاده از MRI اندازه گیری شد.
محققان مشاهده کردند 4 گروه از باکتری های روده در کودکان و نوجوانان چاق بیشتر بودند و نسبت به باکتری های موجود در شرکت کنندگان  دارای وزن طبیعی با کارایی بیشتری کربوهیدرات ها را هضم می کردند. 4 گروه دیگر باکتری های روده در کودکان و نوجوانان چاقی به طور معنی دار کمتر بود.
در خون کودکان چاق نسبت به کودکان با وزن طبیعی مقادیر بالاتر اسیدهای چرب کوتاه زنجیر وجود داشت و بین این اسیدهای چرب با تولید چربی در کبد ارتباط وجود داشت. به گفته محققان کبد می تواند اسیدهای چرب کوتاه زنجیر را به  چربی تبدیل کند و این چربی در بافت چربی تجمع می یابد. 
منبع:


Role of gut microbiota and short chain fatty acids in modulating energy harvest and fat partitioning in youth. Journal of Endocrinology & Metabolism, 2016.
 

تعداد بازدید: 1809

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha