آیا کاکائو برای روده مفید است؟
پزشک شما

آیا کاکائو برای روده مفید است؟

2 اسفند 1396

شکلات نه تنها خوشمزه است بلکه مطالعات نشان داده‌اند که می‌تواند تاثیر مثبت بر باکتری‌های مفید روده داشته باشد و التهاب را در روده کاهش دهد.
تعداد بسیار زیادی باکتری در روده ما زندگی می‌کنند که به عملکرد سیستم ایمنی، متابولیسم و سایر فرآیندهایی که در سلامت انسان نقش دارند، کمک می‌کنند. اختلال در تعادل باکتری‌های روده می‌تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. سندرم روده تحریک پذیر، سندرم خستگی مزمن، اختلال طیف اوتیسم، آلرژی، آسم و سرطان با میکروبیوم غیرطبیعی روده مرتبط می‌باشند.
کاکائوی موجود در شکلات  به علت دارای بودن خواص آنتی‌اکسیدانی فوایدی را برای سلامتی به همراه دارد. 
مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف کاکائو سطوح باکتری‌های مفید را در روده افزایش می‌دهد. به طوریکه مصرف 4 هفته شیر شکلات حاوی مقادیر بالای کاکائو با افزایش میزان گونه‌های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر در روده مرتبط بود. همچنین مشاهده شده که ترکیبات موجود در کاکائو رشد باکتری کلستریدیوم هیستولیتیکوم را که در روده افراد مبتلا به بیماری التهابی روده وجود دارد، کاهش می‌دهد.
علیرغم آن که نتایج مطالعات از مفید بودن کاکائو برای میکروبیوم روده حکایت دارند، باید توجه داشت که کاکائو معادل شکلات نیست. زیرا عصاره کاکائو که در تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته حاوی مقادیر بالای قند و چربی که در شکلات‌ها یافت می‌شود، نمی‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود برای برخورداری از مزایای کاکائو از میزان متعادل پودر کاکائوی غیرشیرین یا شکلات تیره که حاوی مقادیر زیاد کاکائو است، استفاده شود.
منبع:

Medical News Today: Friday 15 September 2017
 

تعداد بازدید: 1625

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha