ارتباط باکتری های روده با سلامتی
دکتر حمید رضا فرشچی

ارتباط باکتری های روده با سلامتی

23 مرداد 1395

در درون روده 300 تا 500 نوع باکتری مختلف وجود دارد. به مجموع باکتری ها و سایر ارگانیسم های زنده کوچک مانند ویروس ها و قارچ ها میکروبیوم گفته می شود.
میکروبیوم هر فرد مانند اثر انگشت وی منحصر به فرد بوده و ترکیب باکتری های بدن هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. این امر به میکروبیوم مادر و محیطی که شما در زمان تولد در معرض آن قرار گرفته اید و رژیم غذایی و شیوه زندگی شما وابسته است. باکتری ها در سراسر بدن شما وجود دارند اما باکتری های موجود در روده بیشترین تاثیر را بر روی سلامت شما دارند.
تحقیقات نشان می دهد که باکتری های روده در افراد سالم نسبت به افراد مبتلا به برخی بیماری ها متفاوت است. افراد بیمار ممکن است مقدار بسیار کم یا مقدار بسیار زیاد از نوع خاصی باکتری را داشته باشند یا فاقد طیف گسترده ای از باکتری ها باشند. برخی از انواع باکتری ها نقش حفاظتی در برابر ابتلا به بیماری ها دارند در حالیکه برخی دیگر خطر بروز بیماری را افزایش می دهند. برخی باکتری ها می توانند سبب تقویت سیستم ایمنی شوند اما برخی دیگر التهاب را تحریک می کنند. التهاب جزئی از بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید است.
در حال حاضر، ارتباط بین باکتری های روده با بیماری هایی مانند سرطان روده بزرگ، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، دیابت و چاقی مشخص شده است.
چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی
باکتری های روده با اثر بر روی متابولیسم بدن میزان انرژی به دست آمده از مواد غذایی و نوع مواد مغذی حاصل از غذاها را تعیین می کنند. وجود بیش از حد باکتری های روده در تولید اسیدهای چرب از فیبر نقش دارند و ممکن است سبب رسوب چربی در کبد و بروز سندرم متابولیک شود. سندرم متابولیک می تواند به بروز دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و چاقی منجر شود.
بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو
افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده دارای مقدار کمتری از برخی باکتری های روده ای با خاصیت ضد التهابی هستند.
سرطان روده بزرگ
مطالعات نشان داده اند افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ نسبت به افراد سالم دارای باکتری های بیماری زای بیشتری هستند.
اضطراب، افسردگی و اوتیسم
 باکتری های روده با بروز برخی اختلالات سیستم اعصاب مرکزی مانند اضطراب، افسردگی و اوتیسم مرتبط هستند. به نظر می رسد که توانایی باکتری های روده برای تولید مولکول های کوچکی به نام متابولیت که می توانند بر عملکرد مغز اثر گذارند در این امر دخیل است.
آرتریت
در افراد مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید نسبت به افراد سالم میزان باکتری های التهاب زا بیشتر و باکتری های مفید کمتر است.
آیا می توان باکتری های روده را تغییر داد؟
اگر شما به مدت طولانی در رژیم غذایی خود تغییراتی را ایجاد کنید و آن را از یک رژیم حاوی مقادیر بالای قند و چربی به یک رژیم حاوی مقادیر زیاد فیبر تغییر دهید این امکان وجود دارد که بتوانید باکتری های روده خود را به باکتری های سالم تر تغییر دهید. این امر با بهبود عملکرد ایمنی و کاهش التهاب منجر به بهبود وضعیت سلامتی می شود. بنابراین از یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. رژیم غذایی غربی که حاوی مقدار بالای چربی و قند و مقادیر کم فیبر است می تواند سبب از بین رفتن برخی انواع باکتری های روده شده و تنوع باکتری های روده را کاهش دهد.
ورزش نیز می تواند رشد انواع باکتری های روده را تحریک کند. تنوع بیشتر باکتری روده می تواند سبب ارتقای وضعیت سلامت و کاهش خطر بروز بیماری ها شود.
 

تعداد بازدید: 1890

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha