رادیولوژی قفسه سینه

Chest X



عکس برداری از سینه، تصاویری از قلب، ریه، رگهای خونی، دنده ها و استخوان های ستون فقرات را نشان می دهد. اگر شما با درد قفسه سینه یا تنگی نفس به پزشک و یا اورژانس مراجعه کنید، عکس برداری انجام می شود که این به فهم اینکه آیا شما نارسایی قلبی، آسیب دیدگی ریه، ذات الریه، شکستگی دنده ها و یا جمع شدن هوا دراطراف ریه (پنوموتراکس ) دارید یا خیر کمک می کند.

عکس برداری از قفسه سینه می تواند مایع موجود درریه ها، فضای اطراف ریه، بزرگ شدن قلب، ذات الریه، آمفیزم، سرطان و بسیاری از  موارد دیگر را نشان دهد. در برخی از افراد بیمار، پزشک  دستور عکسبرداری از قفسه سینه در دوره درمان تجویز می کند که ناراحتی بیمار را پیگیری کند که بداند مشکل بیمار در حال بهبودی  است یا در حال پیشرفت.

در گذشته عکس برداری از سینه روی فیلم چاپ می شد. امروزه تقریبا ً تمام عکسهای قفسه سینه دیجیتالی هستند و به صورت الکترونیکی  ذخیره می شود. 

عکس برداری از قفسه سینه از رایج ترین عکس برداریها است. چنانچه پزشک مشکوک به بیماریهای قلبی یا ریوی شود، عکس برداری از  قفسه سینه اولین مرحله ای  است که تجویز می شود.   عکس برداری قفسه سینه میتواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

 

  • وضعیت ریه: عکسبرداری با اشعه X می تواند سرطان و یا عفونت موجود در ریه ها، حالتهای مزمن مثل آمفیزیم، فیبروز سیستیک و همچنین عوارض مربوط به آن را مشخص کند.

 

  •  مشکلات ریه مرتبط با قلب: عکس برداری از سینه میتواند تغییر و یا اختلال در ریه را که ریشه آن مشکلات قلبی است را نشان دهد. در اثر نارسایی قلبی  ممکن است مایع  در ریه جمع شود. (ادم ریه)

 

  • اندازه و شکل قلب: تغییر در اندازه و شکل قلب می تواند در نتیجه مشکلات مختلفی از جمله نارسایی قلبی، بیماریهای مادرزادی قلبی، وجود مایع در اطراف قلب افیوژن پریکارد  و نیزمشکلات یک یا چند دریچه قلب به وجود آید که با عکس برداری قابل تشخیص است.

 

  •  رگهای خونی: از آنجاییکه شکل رگهای بزرگ در نزدیکی قلب، آئورت، شریان های ریوی و سیاهرگ درعکس برداری سینه قابل مشاهده است، عکسبرداری از آنها ممکن است آنوریسم آئورت و سایر مشکلات رگهای خون و همچنین بیماری مادرزادی قلب را نشان دهد.

 

  •   ذخایر کلسیم: عکس برداری از قفسه سینه می تواند کلسیم موجود در قلب و یا رگهای خونی را نشان دهد. وجود کلسیم در این مکان ها می تواند نشان دهنده آسیب دریچه های قلب، عروق کرونر عضله قلبی و کیسه محافظ که قلب را احاطه کرده، باشد. ذخایر کلسیم موجود در ریه احتمال دارد به دلیل عفونت درگذشته و یا بیماری های جدی باشد.

 

  • تغییرات پس از عمل: معمولاً عکس برداری از سینه پس از عمل جراحی مفید می باشد. مانند جراحی قلب، ریه و مری تا از بهبودی شما اطمینان حاصل شود. پزشک به خطوط و لوله هایی که در طول جراحی  کار گذاشته شده اند نگاه می کند تا مطمئن شود هوا خارج  نشود و یا مایعی جمع نشده باشده  باشد.

 

  •  دستگاه  تنظیم کننده ضربان قلب مصنوعی، دفیبریلاتور، کاتتر:  باطری قلبی و دفیبریلاتور (الکتروشوک) به قلب شما متصل می شوند تا از ضربان قلب و ریتم آن طبیعی اطمینان حاصل شود و کاتتر لوله کوچکی است که برای رساندن دارو و یا دیالیز استفاده می شود. عکس برداری از قفسه سینه معمولاً پس از قرار گرفتن  دستگاه های فوق  به قلب گرفته می شود تا مطمئن شوند همه چیز در جای درست قرار گرفته است.

 

 

 


بیماری های مرتبط

ممکن است نسبت به عکس برداری از سینه به دلیل اشعه ایکس نگران شوید، مخصوصا ً اگر به طور منظم  باید آن را انجام دهید. اما میزان اشعه ایکس برای عکس برداری از قفسه سینه کم است، حتی کمتر ازمیزان اشعه ای که از منابع طبیعی در محیط وجود دارد. رادیولوژیست، کمترین دوز ممکن را استفاده می کند و هنگامی که میزان بیشتری اشعه ایکس لازم باشد از محافظ سرب استفاده می شود.

 خانمهای باردار لازم است پزشک خود را از وضعیت خود مطلع سازند. زیرا حتی الامکان در طول بارداری باید ازاشعه ایکس اجتناب ورزند و در صورت نیاز، با محافظ سرب، لگن و شکم را جهت جلوگیری از تابش آن به نوزاد، پوشش دهند.


در هنگام عکسبرداری بدن شما بین دوربین اشعه ایکس و دستگاه ضبط کننده اشعه ایکس قرارمی گیرد ممکن است از شما خواسته شود تا در جهت های مختلف قرار بگیرید تا از هر طرف و از جلوی قفسه سینه عکس گرفته شود.

در نمای جلو شما مقابل یک صفحه که دارای فیلمهای اشعه ایکس یا دستگاه ضبط کننده دیجیتالی است، می ایستید و دست های خود را بالای سرتان یا طرفین قرارمیدهید و شانه هایتان را به سمت جلو  می چرخانید در طی مدت عکس برداری نفس عمیق  بکشید و برای چند ثانیه نگه دارید.

در نمای پهلو، می چرخید و شانه تان را کنار صفحه قرار می دهید و دست های خود را بالای سر می برید. و مانند قبل یک نفس عمیق می کشید و در طول انجام عکسبرداری نفس خود را حبس می کنید.

به طور کلی  عکس برداری بدون درد است. با عبور اشعه از بدن، شما چیزی حس نمی کنید. اگر در ایستادن مشکل دارید عکس برداری ممکن است در حالی که شما  نشسته اید و یا دراز کشیده اید انجام شود.


قبل از عکس برداری از قفسه سینه، قسمت بالای لباس خود را در آورید و لباس مخصوص بپوشید. جواهرتان را در آورید، چون لباس و جواهرات می توانند عکس را تیره کنند.


دستگاه عکس برداری به روشهای مختلف در ساختار و بافت  بدن نفوذ می کند. استخوان ها خیلی متراکم هستند و مانع ورود تشعشع می شوند. بنابراین تصویر استخوان روی فیلم سفید نمایان می شود. قلب شما هم تا حدی مانع ورود تشعشع می شود بنابراین تصویر آن به نسبت روشن تر است. ریه ها ازهوا پرشده است، بنابراین تا حد کمی اشعه را بلوکه می کنند و تصویری تیره ایجاد می کنند.

رادیولوژیست در تفسیر و تجزیه و تحلیل  مهارت دارد و به دنبال سرنخی است که آیا شما نارسایی قلبی، تجمع مایع در اطراف قلب، سرطان  و یا سایر مشکلات ریوی و ... دارید یا خیر.  

پزشک در مورد نتیجه آزمایش، همچنین راه های درمانی یا سایر تست ها و اعمال جراحی که نیاز دارید صحبت خواهد کرد.