رفع موهای زائد با لیزر

Laser hair removal



رفع موهای زائد با لیزر روشی است که طی آن موهای زائد از طریق اشعه نور فشرده از بین می رود. طی این روش یک اشعه لیزر به فولیکول مو تابانده می شود. گرمای حاصل از اشعه به فولیکول مو آسیب می رساند و به این ترتیب مانع از رشد مو می شود.

مو زدایی با لیزر به طور قابل توجهی رشد موهای زائد را کند می کند. اما تضمینی وجود ندارد که موها به طور کامل و برای همیشه رفع شوند. معمولاً انجام چند جلسه لیزر درمانی باعث می شود تا مدت زیادی رویش موها به تأخیر بیفتد. پس از انجام دوره لیزر درمانی، ممکن است هر از گاهی انجام مجدد لیزر مورد نیاز باشد.
 

رایج ترین نواحی بدن که مورد لیزر درمانی قرار می گیرد، شامل پاها، زیربغل، پشت لب، چانه و خط مایو می باشد. البته به جز ناحیه پلک ها و اطراف چشم، هر ناحیه دیگری از بدن ممکن است جهت رفع موهای زائد مورد لیزر درمانی قرار گیرد.

رنگ و نوع مو و پوست بر میزان موفقیت حاصل از لیزر درمانی موهای زائد مؤثر است. برای مثال، لیزر درمانی در افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند موفق تر است زیرا اشعه لیزر رنگدانه های مو را مورد هدف قرار می گیرد. هر چند پیشرفت تکنولوژی موجب اختراع لیزرهایی شده است که لیزر درمانی را در افراد با پوست تیره نیز ممکن می سازد.

معمولاً لیزر درمانی بر روی موهای سفید، خاکستری، قرمز و بلوند موثر نیست. البته پژوهش ها برای ابداع لیزرهایی که بر این نوع موها موثر واقع شود ادامه دارد.
 


بیماری های مرتبط

لیزر درمانی موهای زائد، رفع دائم و همیشگی موهای زائد را تضمین نمی کند. بعضی از موها ممکن است نسبت به لیزر مقاوم باشند و یا بعد از دوره درمان دوباره رشد کنند، اگرچه این موها احتمالاً نازکتر و روشن تر خواهند بود.

 

برخی از عوارض جانبی لیزر درمانی شامل موارد زیر است:

  • التهاب پوست: قرمزی، التهاب و ناراحتی پوست ممکن است پس از لیزر درمانی دیده شود. این گونه علائم چند ساعت پس از انجام لیزر از بین می رود.

 

  • تغییرات رنگدانه های پوست: لیزر موهای زائد ممکن است به طور موقت پوست را روشن تر یا تیره تر کند. معمولاً افرادی که پوست های تیره تری دارند، به طور موقت پوستشان در ناحیه درمان کمی روشن می شود؛ به خصوص اگر تنظیمات لیزر درمانی درست انجام نشده باشد.

 

به ندرت ممکن است پوست در ناحیه تحت درمان دچار تاول، پینه و یا جای زخم شود. لیزر درمانی در نواحی اطراف چشم و پلک توصیه نمی شود چراکه ممکن است باعث آسیب های شدید چشم شود.
 


پیش از لیزر درمانی، موهای ناحیه مورد نظر باید تراشیده شود. معمولاً در حین انجام لیزر درمانی از عینک یا چشم بندی استفاده می شود تا چشم ها توسط اشعه لیزر آسیب نبیند. همچنین از یک پماد بی حسی موضعی برای کمتر شدن احساس سوزش یا ناراحتی استفاده می شود.


اگر دلتان می خواهد تحت لیزر درمانی قرار بگیرید بهتر است ابتدا نزد یک پزشک که در یکی از رشته های پوست، زیبایی یا لیزر درمانی تخصص داشته باشد بروید. در صورتی که لیزر درمانی توسط تکنسین و یا پرستار انجام می شود، اطمینان حاصل کنید که پزشک حتماً حضور داشته باشد و عملیات را تحت نظر داشته باشد. به هیچ عنوان لیزر درمانی را در محل هایی مثل آرایشگاه ها، مراکز ماساژ و... که این کار را توسط افراد غیرمتخصص انجام می دهند، انجام ندهید. پیش از لیزر درمانی با پزشک مشورت نمائید. پزشک در مشاوره موارد زیر را مورد توجه قرار می دهد:

  • سابقه پزشکی، شامل سابقه مصرف داروها
  • خطرات، فواید و انتظارات لیزر درمانی

 

از قرار گرفتن در معرض آفتاب دوری کنید:

پوست های برنزه و آفتاب سوخته بیشتر احتمال ابتلاء به عوارض لیزر درمانی را دارند. بنابراین از هر گونه روش برنزه کردن اعم از آفتاب یا دستگاه اجتناب نمائید. اغلب پزشکان توصیه می کنند حداقل شش هفته پیش از لیزر درمانی از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب نمائید.

 

از برداشتن موها توسط موچین، موم و الکترولیز خودداری نمائید:

این روش های مو زدایی به فولیکول های مو آسیب می رسانند و با لیزر درمانی تداخل می نمایند. استفاده از تیغ برای برداشتن موها مناسب است چراکه در این روش فولیکول های مو آسیب نمی بیند. حتی توصیه می شود پیش از لیزر موها را با تیغ بتراشید چراکه باعث بهبود نتایج می شود.

 

بعد از جلسه لیزر درمانی
ممکن است تا چند ساعت پس از انجام لیزر درمانی قرمزی و التهاب در ناحیه به وجود آید. به منظور کاهش التهاب پوست، روی ناحیه مورد نظر یخ بگذارید. پزشک ممکن است استفاده از لوسیون آلوئه ورا یا نوعی کرم دیگر و همچنین نوعی مسکن بدون نیاز به نسخه را پیشنهاد کند. در صورتی که پوست شخص خیلی سریع پس از انجام لیزر درمانی واکنش دهد ممکن است پزشک در ناحیه مورد التهاب از نوعی کرم استروئیدی استفاده کند.

بعد از جلسه لیزر درمانی از مواجهه با خورشید و دستگاه های تقلید کننده نور خورشید مثل سولاریوم اجتناب نمائید و حتماً پس از رفع شدن التهاب پوست از کرم ضد آفتاب استفاده نمائید. همچنین تا چند هفته پس از انجام لیزر درمانی ریشه های موها از پوست درآمده و شروع به ریزش می کنند که نباید آن را با رشد مو اشتباه گرفت.
 


نتیجه لیزر درمانی در هرد فرد متفاوت است. انجام چندین جلسه درمان می تواند تا مدت زیادی (گاهی تا چند سال) از رشد موها جلوگیری نماید. اما همچنان احتمال رویش مجدد موها وجود دارد. برای حصول نتیجه بهتر احتمالاً 4 تا 6 جلسه لیزر درمانی با فاصله چند هفته از هم مورد نیاز است. سپس هر از چند گاهی مثلاً با فاصله هر 6 تا 12 ماه یکبار، انجام یک جلسه لیزر درمانی ممکن است لازم باشد.