معاینه پستان توسط خود فرد

Breast self-exam for breast awareness



برای آگهی از وضعیت سلامتی سینه ها شخص می تواند خودش معاینه هایی انجام دهد. در صورتیکه متوجه تغییراتی در سینه شدید با پزشک مشورت کنید. اگرچه اغلب تغییراتی که فرد طی معاینۀ شخصی متوجه آن می شود، پدیده های خوش خیمی هستند اما برخی از این تغییرات ممکن است نشان دهندۀ مشکلات جدی مانند سرطان سینه باشند.

بسیاری از سازمان های پزشکی انجام داوم خود غربالگری سینه (معاینه سینه توسط خود فرد) را به عنوان بخشی از غربالگری سرطان سینه توصیه نمی کنند. این موضوع به این دلیل است که خود غربالگری تاکنون در تشخیص سرطان یا افزایش امید به زندگی افراد مبتلا به سرطان سینه مؤثر نبوده است.

اما پزشکان بر این نظرند که آشنایی زنان با بافت سینۀ خودشان و در نتیجه تشخیص بافت طبیعی از غیرطبیعی سینه و گزارش تغییرات سودمند است.
 

خود غربالگری سینه می تواند به فرد در تشخیص ظاهر و بافت طبیعی سینه کمک کند. در صورتی که متوجه تغییرات غیرطبیعی در سینۀ خود شدید موضوع را با پزشک در میان بگذارید. شرایط بسیاری وجود دارد که می تواند به تغییر در سینه ها و حتی سرطان سینه بیانجامد.

خود غربالگری سینه راهی مطمئن برای تشخیص سرطان سینه نیست. اما بسیاری از زنان برای اولین بار از طریق توده هایی که طی خود غربالگری مشاهده نمودند به ابتلاء خود به سرطان سینه پی بردند. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند که زنان با ساختار طبیعی سینه آشنایی پیدا کنند.
 

 

 

خود غربالگری سینه راه امنی برای آشنایی با بافت طبیعی سینه است. البته برخی محدودیت ها و خطرات در این مورد وجود دارد، از جمله:

  • اضطراب و نگرانی ناشی از لمس یک توده: بسیاری از تغییرات و یا توده هایی که زنان طی خود غربالگری می یابند سرطانی نیستند. اما مشاهدۀ این تغییرات ممکن است فرد را در مورد ابتلا به سرطان نگران کند و فرد تا چند روزی که بتواند به پزشک مراجعه کند از نگرانی رنج ببرد.

 

  • لزوم انجام آزمایش های بیشتر برای بررسی توده یا تغییرات: اگر فرد تودۀ مشکوکی پیدا کند ممکن است لازم شود برای تشخیص دقیق تر از بافت سینه نمونه برداری (بیوپسی) انجام شود و در صورتیکه مشخص شود توده سرطانی نبوده است فرد ممکن است احساس کند بی جهت مورد انجام آزمایشی تهاجمی قرار گرفته است.

 

  • اطمینان بیش از حد به خود غربالگری: خود غربالگری سینه نمی تواند جایگزینی برای انجام آزمایش ماموگرافی باشد. خود غربالگری می تواند مکملی برای روش های تشخیصی باشد اما نمی تواند جایگزین آنها شود.

 

درمورد فواید و محدودیت های خود غربالگری با پزشک خود مشورت نمائید.
 


لباس های خود را در آورید و مقابل آینه ای بایستید. برای معاینۀ سینۀ خود مراحل زیر را انجام دهید:

  •  در حالیکه بازوهایتان را در کنار بدن نگه داشته اید از روبرو به تغییرات سایز، شکل و تقارن سینه ها توجه کنید.
  •  نوک سینه ها را بررسی نمائید تا به داخل فرو نرفته باشند.
  •  همچنین دست های خود را بالا ببرید و در حالیکه کف دست هایتان را به هم فشار می دهید، سینه ها را از نظر وجود تغییرات بررسی کنید.
  •  سینۀ خود را با دست بالا ببرید و تقارن حاشیۀ پائینی آنها را بررسی کنید.

 

پس از مرحلۀ مشاهده ای غربالگری، نوبت به مرحلۀ لمس بافت سینه می رسید. این مرحله شامل موارد زیر است:

  • به پشت دراز بکشید. در این وضعیت بافت سینه ها مسطح تر می شود و لمس و بررسی آنها ساده تر می شود.
  • در حمام؛ دست ها و بدن خود را به کف صابون آغشته کنید تا لیز شوند. به این ترتیب می توانید راحت تر معاینه کنید.

 

در زمان معاینۀ سینه برخی موارد را به خاطر داشته باشد:

  • برای معاینه از نوک انگشتانتان استفاده نکنید بلکه از سطح بند اولِ سه انگشت میانی استفاده کنید. درصورتیکه به دلایلی قادر به استفاده از انگشتان خود نیستید از قسمت های دیگر دست که حساسیت خوبی دارند مانند کف دست استفاده نمائید.

 

  • از درجات فشار مختلف استفاده نمائید: هدف شما  لمس و احساس عمق های مختلفِ کلِ بافت سینه است. برای لمس بافت نزدیک به پوست از فشار ملایم و برای لمس نواحی کمی عمیق تر از فشار متوسط و همچنین برای بررسی مناطق عمیق تر مجاور قفسۀ سینه از فشار زیاد استفاده کنید. توجه داشته باشید که در هر منطقه از هر سه نوع فشار استفاده کنید و سپس به منطقۀ بعدی بروید. در صورتی که در مورد میزان فشاری که باید وارد کنید مطمئن نیستید از پزشک خود کمک بگیرید.

 

  • زمان بگذارید: عجله نکنید، یک معاینۀ دقیق ممکن است چند دقیقه به طول انجامد.

 

  • از یک الگو پیروی کنید: سعی کنید برای اینکه مطمئن باشید کل بافت سینه را بررسی کرده اید از یک الگو پیروی نمائید. برای مثال در جهت عقربه های ساعت معاینه را پیش ببرید و یا با فرض نمودن چند خط قطری بر روی سینه ها هر مثلث تشکیل شده را به ترتیب و به دقت معاینه کنید و سپی سراغ مثلث دیگر بروید.

 

  • در صورتی که محدودیت هایی دارید که قادر به معاینۀ سینۀ خود با روش های ذکر شده نیستید با پزشک خود مشورت نمائید تا راه های مناسب شما را پیشنهاد کند.

جهت آمادگی برای خود غربالگری سینه:

  • از پزشک علائمی را که باید به آن توجه کنید بپرسید: قبل از انجام خود غربالگری روش های و دستورالعمل انجام آن را از پزشک بپرسید. انجمن سرطان آمریکا به افرادی که می خواهند خود غربالگری سینه انجام دهند توصیه می کند که روش های مورد استفاده توسط آن ها هر از چند گاهی توسط پزشک ارزیابی شود.

 

  • در صورتی که چرخۀ قاعدگی فرد فعال است بهترین زمان را برای انجام آزمایش مشخص کنید: سطح هورمون ها در طی یک ماه بنا به چرخۀ قاعدگی نوسان می کند و در نتیجه منجر به تغییراتی در بافت سینه می شود. تورم سینه ها در زمان شروع قاعدگی شروع به کاهش می کند. بهترین زمان انجام خود غربالگری معمولاً چند روز پس از اتمام قاعدگی است.

بسیاری از زنان طی معاینۀ خود به گره ها و توده هایی بر می خورند که بسیاری از آنها تغییرات طبیعی مربوط به مراحل مختلف چرخۀ قاعدگی است. بنابراین در صورتی که به بافت گره مانند یا توده ای شکلی برخوردید نترسید. بافت سینه معمولاً در نواحی مختلف لمس متفاوتی دارد برای مثال لبۀ سفت در حاشیۀ پائینی سینه امری طبیعی است. با گذشت سن، بافت سینه نیز تغییر خواهد کرد. در صورتیکه متوجه موارد زیر شدید به پزشک مراجعه کنید:

  • یک تودۀ سفت در زیر بغل.
  • تغییرات در لمس و ظاهر سینه مانند ضخیم شدن و یا برآمدگی در یک ناحیۀ نسبت به نواحی مجاور.
  •  فرو رفتگی، چین خوردگی، برآمدگی و تورم در سطح پوست سینه.
  • مشاهدۀ تغییری جدید در نوک سینه مانند فرورفتگی به جای برآمدگی.
  • قرمزی، گرمی، التهاب و یا درد سینه.
  • خارش، پوسته پوسته شدن و یا بثورات پوستی.
  •  ترشحات خونی سینه.

 

در صورت لزوم، پزشک برای بررسی بیشتر ممکن است آزمایش های بالینی، ماموگرافی و یا سونوگرافی تجویز کند.