باکتری‌های روده و پیشگیری از عفونت لیستریا
پزشک شما

باکتری‌های روده و پیشگیری از عفونت لیستریا

28 آذر 1396

اخیراً محققان موفق به شناسایی 4 گونه باکتری روده‌ای شده اند که از ابتلا به عفونت لیستریا پیشگیری می‌کنند. اما بسیاری از این باکتری‌های مفید با مصرف آنتی بیوتیک از بین می‌روند.
لیستریا مونوسیتوژنز نوعی باکتری است که سبب ابتلا به لیستریوز که نوعی عفونت کشنده است، می‌شود. علائم لیستریوز شامل سردرد، تب، اسهال، درد عضلانی و خستگی است. در موارد شدید عفونت منجر به بروز عفونت خون، مننژیت و حتی مرگ می‌شود. عفونت لیستریا اغلب با مصرف محصولاتی لبنی آلوده مانند پنیر نرم ایجاد می‌شود. 
اغلب افراد با عفونت لیستریا بیمار نمی‌شوند اما برخی افراد نیز آسیب پذیرتر هستند. احتمال ابتلا به عفونت لیستریا در زنان باردار و افراد مبتلا به سرطان که بر اثر شیمی‌درمانی سیستم ایمنی بدن آن‌ها تضعیف شده، بیشتر است. در سه ماهه سوم بارداری آسیب‌پذیری افراد به لیستریا در بالاترین حد قرار دارد. در این محدوده زمانی میکروبیوم روده تغییر کرده و گونه‌های کلستریدیوم که باکتری های روده‌ای مفید هستند، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابند. نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که کمبود باکتری‌های روده‌ای مفید سبب افزایش حساسیت این گروه از افراد به عفونت لیستریا می‌شود.
مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک سبب افزایش آسیب‌پذیری نسبت به عفونت لیستریا می‌شود. درحالیکه باکتری‌های پروبیوتیک با اضافه شدن به محیط حاوی لیستریا مونوسیتوژنز از رشد عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند.
منبع:

Simone Becattini et al. The Journal of Experimental Medicine, 2017

تعداد بازدید: 1395

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha