تاثیر ضربان قلب و فشارخون بر سلامت روانی مردان
پزشک شما

تاثیر ضربان قلب و فشارخون بر سلامت روانی مردان

4 اسفند 1395

مطالعات گذشته افزایش ضربان قلب در حالت استراحت را در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال هراس و اختلالات روانی گزارش کرده اند. تغییر فشارخون نیز در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، اضطراب و افسردگی مشاهده شده است. با این حال، نتایج مطالعات متناقض است. به تازگی محققان ارتباط میزان ضربان قلب و فشارخون با اختلالات روانی را در مردان سوئدی مورد مطالعه قرار داده اند. در این مطالعه از اطلاعات مربوط به 1794361 مرد سوئدی با میانگین سنی 18 سال استفاده شده است. قد، وزن و نمایه توده بدنی (BMI) افراد نیز با توجه به ارتباط بالقوه آن ها با عملکرد قلبی - عروقی و خطر اختلالات روانی بررسی شد. 
نتایج نشان داد پسران نوجوانی که میزان ضربان قلبشان در حال استراحت بیش از 82 ضربه در دقیقه بود نسبت به پسرانی که ضربان قلبشان کمتر از 62 بود، 69 درصد بیشتر احتمال داشت که به بیماری وسواسی – جبری (OCD) مبتلا شوند. همچنین افراد با ضربان قلب بالاتر به ترتیب 21 و 18 درصد بیشتر احتمال داشت که به اسکیزوفرنی و اضطراب مبتلا شوند. در مقابل ضربان قلب کمتر با اختلال مصرف مواد و خشونت مرتبط بود. همچنین ارتباطات مشابه بین OCD، اسکیزوفرنی، اضطراب، مصرف مواد و خشونت با فشارخون بالا و پایین مشاهده شد. با توجه به این نتایج مردانی که در اواخر دوران نوجوانی هستند و ضربان قلب بالاتری در حال استراحت دارند و فشارخون بالاتری دارند بیشتر احتمال دارد که به OCD، اسکیزوفرنی و اضطراب در سال های بعدی زندگی مبتلا شوند.
منبع:


Association of resting heart rate and blood pressure in late adolescence with subsequent mental disorders - A longitudinal population study of more than 1 million men in Sweden. JAMA Psychiatry, 2016.
 

تعداد بازدید: 1673

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha