تغییر اندک رژیم غذایی خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می دهد.
پزشک شما

تغییر اندک رژیم غذایی خطر بروز بیماری قلبی را کاهش می دهد.

8 بهمن 1395

اگرچه طی 30 سال گذشته مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی کاهش یافته اما گزارش ها نشان دهنده افزایش انفارکتوس میوکارد حاد در میان افراد جوان است. افزایش کلسترول بد یا LDL یکی از عوامل خطر بروز بیماری های قلبی است و اسیدهای چرب رژیم غذایی در تنظیم LDL خون و درنتیجه خطر بیماری های قلبی نقش دارند. شواهد قوی نشان می دهد جایگزین کردن چربی های اشباع با چربی های غیر اشباع سبب کاهش خطر بیماری های قلبی می شود. با این حال، در مورد اثرات مفید و مضر اسیدهای چرب امگا-6 بحث هایی وجود دارد زیرا پیشنهاد شده اسیدهای چرب امگا-6 سبب بروز التهاب می شوند.

در مطالعه حاضر 115 فرد مبتلا به افزایش کلسترول خون که در محدوده سنی 25 تا 70 سال قرار داشتند و داروی استاتین به منظور درمان دریافت نمی کردند به طور تصادفی به 2 گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. این افراد به مدت 8 هفته مواد غذایی تجاری با ترکیب اسیدهای چرب متفاوت (جایگزین کردن اسیدهای چرب اشباع با اسیدهای چرب غیر اشباع امگا-6) دریافت کردند.

در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کلسترول تام و LDL سرم بعد از 8 هفته کاهش یافت. به طوریکه کلسترول تام و LDL به ترتیب 9 و 11 درصد کاهش یافتند. این تغییر می تواند خطر بیماری های قلبی را تا 27 درصد بکاهد.

بین دو گروه از نظر میزان مارکرهای التهابی پلاسما تفاوتی مشاهده نشد.

این نتایج نشان می دهد ایجاد تغییراتی در مواد غذایی تجاری آسان بوده و می تواند منجر به کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماری های قلبی - عروقی گردد.

منبع:

Exchanging a few commercial, regularly consumed food items with improved fat quality reduces total cholesterol and LDL-cholesterol: A double-blind, randomised controlled trial. British Journal of Nutrition, 2016

تعداد بازدید: 1667

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha