رژیم غذایی سالم مهارت های خواندن را در کودکان بهبود می دهد.
پزشک شما

رژیم غذایی سالم مهارت های خواندن را در کودکان بهبود می دهد.

29 آبان 1395

نتایج مطالعه ای که به تازگی در مجله  European Journal of Nutrition به چاپ رسیده است نشان می دهد رژیم غذایی سالم با بهبود مهارت های خواندن در سه سال اول مدرسه مرتبط است. در این مطالعه 161 کودک 6 تا 8 ساله از اولین سال مدرسه تا سال سوم پیگیری شدند. کیفیت رژیم غذایی آن ها با استفاده از یادداشت غذایی و مهارت های تحصیلی به کمک آزمون های استاندارد بررسی شد. مصرف بالای سبزیجات، میوه ها، ماهی، غلات کامل و چربی های غیراشباع و مصرف کم گوشت قرمز، غذاهای شیرین و چربی های اشباع به عنوان الگوی رژیم غذایی سالم در نظر گرفته شد.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد کودکانی که رژیم غذایی شان سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، ماهی و چربی های غیراشباع بود نسبت به همسالان خود که رژیم غذایی شان کیفیت پایین تری داشت در آزمون هایی که مهارت های خواندن را اندازه گیری می کردند نتایج بهتری به دست آوردند.

همچنین مشخص شد کودکانی که رژیم غذایی سالم تری دارند نسبت به سایر کودکان با انتقال از سال اول مدرسه  به سال دوم و سوم بهبود بیشتری در مهارت های خواندن آن ها مشاهده می شود. ارتباط بین مهارت های خواندن و کیفیت رژیم غذایی به عواملی مانند وضعیت  اقتصادی - اجتماعی، فعالیت بدنی و میزان چربی بدن وابسته نبود.

به نظر می رسد که رژیم غذایی یک عامل مهم در بهبود یادگیری و عملکرد تحصیلی در کودکان است و والدین و مدارس نقش مهمی در فراهم ساختن مواد غذایی سالم برای کودکان دارند.

منبع:

 

Diet quality and academic achievement: a prospective study among primary school children. European Journal of Nutrition, 2016

تعداد بازدید: 1949

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha