سطوح بالای امگا 3 در رژیم با خواب بهتر ارتباط دارد
پزشک شما

سطوح بالای امگا 3 در رژیم با خواب بهتر ارتباط دارد

10 دی 1394

سطوح بالای امگا 3 DHA  (دوکوزا هگزانوئیک اسید) – گروهی از اسیدهای چرب بلند زنجیر که در جلبک ها و غذاهای دریایی یافت می شود- با خواب بهتر در ارتباط است. زمانی که کمبود در اسیدهای چرب بلند زنجیر امگا 3 مانند DHA   وجود دارد مشکل خواب در کودکان ایجاد می شود که این مشکل خواب باعث مشکلاتی در سلامتی  ، مشکلات رفتاری و شناختی می شود. بعضی از شواهد از نقش این اسیدهای چرب در تنظیم خواب حمایت می کنند اما این موضوع کمتر به صورت رسمی بررسی شده است.
هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین دریافت مکمل امگا 3 با خواب در کودکان است. نتایج این مطالعه در مارچ 2014 در مجله ی Sleep Research منتشر شد.
در این مطالعه ارتباط بین غلظت اسید چرب در خون و خواب معقول ( با استفاده از پرسشنامه ی استاندارد شده برای سن که توسط والدین آنها پر می شد)  در یک نمونه ی بزرگ اپیدمیولوژیکی از 395 کودک سالم 7 تا 9 ساله از مدارس انگلستان مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه ی کارآزمایی تصادفی کنترل شده  بررسی شد که چگونه 16 هفته مکمل یاری با 600 میلی گرم در روز با DHA جلبک در مقابل دارونما می تواند خواب را در کودکان بهبود بخشد. در ابتدای مطالعه از والدین در مورد عادات معمول خواب کودک سؤال شد.  در 40% از نمونه ی اپیدمیولوژیکی ،امتیاز پرشسنامه ی عادات خواب کودک به مشکلات خواب در سطح کلینیکی مانند مقاومت به زمان خواب ، نگرانی در مورد خواب و بیداری در یک دوره از شب  اشاره می کرد. محققان  به مدت 5 شب سنسور حساس به حرکت را به دور مچ 43 کودک که مشکل خواب داشتند، بستند.
در مقایسه با کودکان دریافت کننده ی دارونما ، کودکان دریافت کننده ی مکمل امگا 3  حدود 1 ساعت ( 58 دقیقه ) خواب بیشتر و 7 بار کمتر بیدار شدن در هر شب را داشتند. این مطالعه نشان می دهد که سطوح بالای اسید چرب امگا3  DHA ( اسید چرب اصلی در مفز ) به صورت معنی داری با خواب بهتر در ارتباط است. نسبت بالای DHA  به امگا 6 ( آراشیدونیک اسید )  هم با مشکلات خواب کمتر در ارتباط است.
نکته  عملی : با توجه به یافته های این مطالعه دریافت  مکمل DHA  باعث بهبود در خواب کودکان می شود اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

منبع:

J Sleep Res. 2014 Mar 8. doi: 10.1111
 

تعداد بازدید: 2082
کلمات کلیدی: کودکان امگا 3 خواب 

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha