فیبر محلول ذرت در حفظ سلامت استخوان موثر است.
پزشک شما

فیبر محلول ذرت در حفظ سلامت استخوان موثر است.

21 آبان 1395

فیبر محلول ذرت (SCF) یک کربوهیدرات غیرقابل هضم است که در مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند آب نبات، محصولات لبنی، نوشابه های گازدار و آب طعم دار مورد  استفاده قرار می گیرد.  SCF به تولید مواد غذایی بسته بندی شده که حاوی مقادیر کم شکر هستند کمک کرده و یک منبع ارزشمند فیبر را فراهم می آورد.
شواهد نشان می دهد SCF بسیاری از مزایایی را که با مصرف مستقیم مواد غذایی حاوی فیبر مانند غلات، سبزیجات، حبوبات و میوه ها به دست می آید، فراهم می کند. SCF سبب تنظیم فعالیت روده شده و دارای خواص پروبیوتیکی است. همچنین به کنترل قند خون کمک کرده و با افزایش جذب کلسیم سبب حفظ سلامت استخوان می شود.
به تازگی در مطالعه ای محققان میزان مصرف SCF که بر جذب کلسیم، سلامت استخوان و باکتری های روده موثر است را در بین نوجوانان و زنان یائسه سالم بررسی کرده و یافته های هر گروه سنی را در مجلات جداگانه به چاپ رساندند.
نتایج نشان داد بعد از مصرف مکمل SCF، توسط باکتری های روده SCF به اسیدهای چرب کوتاه زنجیر تجزیه می شود. این اسیدهای چرب به حفظ سلامت استخوان کمک می کنند.
زنان یائسه به مدت 50  روز 0، 10 یا 20 گرم در روز SCF دریافت می کردند. در زنانی که 10 و 20 گرم SCF مصرف می کردند احتباس کلسیم در استخوان به ترتیب 8/4 و 7 درصد بهبود یافته بود.
نوجوانان 11 تا 14 ساله نیز روزانه 0، 10 یا 20 گرم SCF به مدت 4 هفته دریافت کردند. در گروه دریافت کننده 10 و 20 گرم SCF جذب کلسیم حدود 12 درصد و درنتیجه ساخت سالانه استخوان 8/1 درصد افزایش یافت.
منبع:

 

Soluble corn fiber increases bone calcium retention in postmenopausal women in a dose-dependent manner: a randomized crossover trial. American Journal of Clinical Nutrition, 2016

   Soluble corn fiber increases calcium absorption associated with shifts in the gut microbiome: A randomized dose-response trial in free-living pubertal females,. Journal of Nutrition, 2016

 

تعداد بازدید: 1891

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha