ارتباط حس بویایی با افزایش وزن
پزشک شما

ارتباط حس بویایی با افزایش وزن

30 آبان 1396

گروهی از محققان به تازگی به یک کشف شگفت انگیز رسیده اند: در موش هایی که نمی توانند بوی غذا را استشمام کنند، وزن افزایش نمی یابد. محققان دریافتند در موش هایی که فاقد حس بویایی هستند، علیرغم مصرف یک رژیم غذایی پرچرب، وزن افزایش نمی یابد. 
در این مطالعه از موش هایی استفاده شد که به طور ژنتیکی فاقد نورون های (سلول های عصبی) گیرنده بویایی بودند. این سلول ها در حفره بینی وجود داشته و وظیفه انتقال اطلاعات بویایی به مغز را بر عهده دارند. نتایج این مطالعه که در مجله Cell Metabolism منتشر شده است نشان دهنده ارتباط ناشناخته بین نورون های بویایی و افزایش وزن است.
به گفته محققان حس بویایی به ما در انتخاب و لذت بردن از غذا کمک می کند. حس بویایی و چشایی قبل از صرف وعده غذایی افزایش یافته و بلافاصله پس از صرف آن کاهش می یابند. اگر نتایج مطالعه فوق در مطالعاتی که بر روی انسان انجام می شود تائید شود، ممکن است درمان جدیدی برای بیماران مبتلا به اختلالات خوردن ایجاد شود.
افراد مبتلا به اختلالات خوردن برخی اوقات به سختی بر روی مقدار غذایی که می خورند کنترل دارند. نورون های بویایی در کنترل لذت بردن از غذا نقش مهمی دارند. اگر راهی برای تعدیل این مسیر وجود داشته باشد، می توان به افراد مبتلا به اختلالات خوردن در مدیریت دریافت غذا کمک نمود.
به گفته محققان در مطالعات آتی مسیر عصبی که مسئول ارتباط بین نورون های بویایی و سیستم اعصاب سمپاتیک است، بررسی خواهد شد.
منبع:

 The Sense of Smell Impacts Metabolic Health and Obesity. Cell Metabolism,2017

تعداد بازدید: 1491

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha