بافت چربی شکم و عوارض متابولیکی در سندرم تخمدان پلی کیستیک
پزشک شما

بافت چربی شکم و عوارض متابولیکی در سندرم تخمدان پلی کیستیک

22 آبان 1396

طبق گفته دانشمندان دانشگاه بیرمنگام بین افزایش هورمون‌های مردانه و مشکلات متابولیکی مانند دیابت و بیماری کبد چرب در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ارتباط وجود دارد. بر طبق یافته‌های این پژوهش آنزیمی که سبب فعال شدن هورمون‌های مردانه در بافت چربی زنان مبتلا به PCOS می‌شود، خطر ابتلا به سایر مشکلات متابولیکی را نیز افزایش می‌دهد.
PCOS یک بیماری شایع بوده و تاثیر قابل توجهی بر زندگی زنان مبتلا دارد. PCOS سبب بروز دوره‌های قاعدگی نامنظم و ناباروری می‌شود. همچنین در زنان مبتلا سطوح هورمون‌های مردانه که آندروژن نامیده می‌شوند بالا است که سبب افزایش موهای بدن و بروز آکنه می‌شود.
نتایج مطالعه حاضر برای اولین بار نشان می‌دهد که بافت چربی شکم منبع اصلی افزایش هورمون‌های مردانه در زنان مبتلا به PCOS می‌باشد. به گفته محققان آنزیم AKR1C3 در بافت چربی زنان مبتلا به PCOS بسیار افزایش یافته است. این امر سبب افزایش فعال شدن هورمون‌های مردانه شده و درنتیجه به افزایش چربی در داخل سلول‌های چربی و در نهایت افزایش اسیدهای چرب در گردش خون منتهی می‌شود. این تغییرات سبب کاهش پاسخ‌دهی سلول‌های چربی به انسولین و درنتیجه افزایش تولید انسولین می‌شود. افزایش سطوح انسولین خود منجر به افزایش سطوح آنزیم AKR1C3 می‌گردد. این چرخه معیوب سبب بروز عوارضی مانند بیماری کبد چرب می‌شود.
اکنون محققان دانشگاه بیرمنگام درصدد هستند به این پرسش پاسخ دهند که آیا مسدود کردن آنزیم AKR1C3 می‌تواند منجر به کاهش عوارض متابولیکی در زنان مبتلا به PCOS گردد یا خیر.
منبع:

AKR1C3-mediated adipose androgen generation drives lipotoxicity in women with polycystic ovary syndrom. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism,2017

تعداد بازدید: 1445

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha