دریافت مقادیر زیاد روی و عفونت ﻛﻠﺴﺘﺮﻳﺪﻳﻮم دﻳﻔﻴﺴﻴﻞ
پزشک شما

دریافت مقادیر زیاد روی و عفونت ﻛﻠﺴﺘﺮﻳﺪﻳﻮم دﻳﻔﻴﺴﻴﻞ

10 دی 1395

محققان به تازگی نشان داده اند که سطوح بالای روی همانند زمانی که فرد تحت درمان با آنتی ببوتیک قرار می گیرد سبب تغییر میکروبیوم (باکتری) روده شده و خطر عفونت کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff) را افزایش می دهد. C. diff سالانه نیم میلیون نفر را آلوده می کند و سبب بروز طیفی از بیماری ها از اسهال تا التهاب تهدید کننده حیات در روده بزرگ (کولیت) می شود.
علاوه بر افزایش نگرانی ها در مورد مصرف مکمل مولتی ویتامین، این یافته ها برای افراد بستری شده در بیمارستان یا دریافت کننده آنتی بیوتیک ها و همچنین افراد دریافت کننده مکمل روی حائز اهمیت است و نشان می دهد مکمل های مولتی ویتامین و سایر مواد مغذی تنها برای افرادی مورد نیاز هستند که کمبود مواد مغذی را در رژیم غذایی خود دارند.
در این مطالعه محققان از موش برای بررسی تاثیر فلزات موجود در رژیم غذایی بر استعداد ابتلا به بیماری های عفونی استفاده کردند.
آن ها نشان دادند در موش های مصرف کننده رژیم غذایی حاوی روی بالا نسبت به موش های مصرف کننده رژیم غذایی با میزان روی نرمال باکتری های روده تغییر کرد و احتمال ابتلا به عفونت C. diff در این موش ها بالاتر بود.
آنتی بیوتیک ها با از بین بردن بسیاری از ارگانیسم های مفید در روده و کاهش تنوع میکروبی فرد را مستعد ابتلا به عفونت C. diff می سازند. رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای روی نیز با مکانیسم مشابه سبب تغییر باکتری های روده شده و احتمال ابتلا به عفونت C. diff را در افراد دریافت کننده آنتی بیوتیک افزایش می دهد.
منبع:


Dietary zinc alters the microbiota and decreases resistance to Clostridium difficile infection. Nature Medicine, 2016

 

تعداد بازدید: 1913

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha