مصرف گوجه فرنگی خطر سکته مغزی را کاهش میدهد
پزشک شما

مصرف گوجه فرنگی خطر سکته مغزی را کاهش میدهد

26 مهر 1391

بر طبق نتایج یک مطالعه جدید، دوستداران گوجه فرنگی احتمال کمتری برای بروز سکته مغزی دارند.
پژوهشگران فنلاندی سطح لیکوپن، آلفا و بتا کاروتن، ویتامین E و A خون بیش از 1000 مرد 46 تا 65 ساله را مورد بررسی قرار داده و طی 12 سال آنها را پیگیری کردند.
پژوهشگران این مطالعه گزارش کردند افراد دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان لیکوپن شانس کمتری برای ابتلا به سکته مغزی دارند. با ارزیابی میزان آنتی‌اکسیدان‌های دیگر شامل آلفاکاروتن، بتاکاروتن، ویتامین E و A در خون این افراد مشخص شد که هیچ ارتباطی بین سطح این ریزمغذی ها در خون و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی وجود ندارد. کسانی که خون آن‌ها حاوی بالا‌ترین سطوح لیکوپن بوده است در مقایسه با افراد با پایین‌ترین سطوح لیکوپن در خون تا 55 درصد کمتر در معرض سکته مغزی قرار داشتند.
لیکوپن یک ماده شیمیایی است که علت رنگ مایل به قرمز گوجه فرنگی، فلفل قرمز و هندوانه می باشد. در مورد اغلب افراد منبع اصلی لیکوپن در رژیم غذایی روزانه، گوجه فرنگی و محصولات غذایی حاوی گوجه فرنگی است. پژوهشگران این مطالعه افزودند، لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از سلول های بدن در برابر آسیب هایی که ممکن است به بیماری منجر شوند، محافظت کند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده اند که لیکوپن بر ضد التهاب  و لخته شدن خون مبارزه کرده و از سایر آنتی اکسیدان ها در این زمینه بهتر عمل میکند.

منبع:

Jouni Karppi et al “Serum lycopene decreases the risk of stroke in men A population-based follow-up study” Neurology, 2012

تعداد بازدید: 3003

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha