ورزش هوازی عملکرد شناختی را در سالمندان بهبود می بخشد.
پزشک شما

ورزش هوازی عملکرد شناختی را در سالمندان بهبود می بخشد.

27 فروردین 1396

اختلال شناختی خفیف (MCI) به کاهش جزئی توانایی های شناختی در افراد 65 ساله و بالاتر اشاره دارد. این افراد زوال شناختی خفیفی را در حافظه و استدلال تجربه می کنند. به طوریکه به طور قابل توجه در فعالیت های روزانه آن ها اختلال ایجاد نمی کند.
مطالعات نشان می دهند که 20-5 درصد افراد سالمند به MCI مبتلا می شوند. MCI اغلب به بروز آلزایمر منجر می شود. در پژوهشی محققان 35 فرد مبتلا به MCI را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: 1) 16 نفر با میانگین سنی 63 سال، 2) گروه کنترل شامل 19 نفر با میانگین سنی 67 سال.
گروه اول فعالیت های هوازی مانند تردمیل، دوچرخه ثابت و الپتیکال را به صورت 4 بار در هفته به مدت 6 ماه انجام می دادند. گروه کنترل تمرینات کششی انجام می دادند. اسکن مغزی قبل و بعد از مطالعه از شرکت کنندگان گرفته شد.
در پایان دوره 6 ماهه، اثر ورزش هوازی بر عملکرد شناختی بررسی شد. نتایج نشان داد حتی در یک دوره کوتاه ورزش هوازی سبب تغییرات قابل توجه در مغز می شود. به طوریکه عملکرد گروهی که در برنامه ورزش هوازی شرکت کرده بودند نسبت به گروه کنترل بهتر بود. در هر دو گروه حجم بیشتر نواحی ماده خاکستری مغز شامل لوب تمپورال که مسئول حافظه کوتاه مدت است، افزایش یافته بود. این افزایش در گروه ورزش هوازی بیشتر بود.
به گفته محققان هر نوع ورزشی می تواند مفید باشد. اما در صورت امکان انجام فعالیت های هوازی مزایای بیشتری برای داشتن عملکرد شناختی بالاتر دارد.
منبع:


Presented today at the annual meeting of the Radiological Society of North America, 2016.
 

تعداد بازدید: 1742

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha