چاقی دوران نوجوانی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.
پزشک شما

چاقی دوران نوجوانی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

23 فروردین 1396

مردم آسیای جنوبی یا سیاه پوستان آفریقایی نسبت به سفید پوستان اروپایی به ترتیب 4 و 3 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. در مقایسه با سفید پوستان اروپایی احتمال چاقی در دختران سیاه پوست و احتمال دور کمر بزرگتر در دختران هندی بیشتر است.
محققان اثر چاقی را بر روی سلامت قلب و عروق از دوران نوجوانی تا اوایل بزرگسالی بررسی کردند. همچنین به این پرسش پاسخ دادند که آیا میزان خطر در قومیت های مختلف متفاوت است یا خیر. در این مطالعه 6643 کودک مورد مطالعه قرار گرفتند. شرکت کنندگان در سنین 13-11 سال و سپس در سنین 23-21 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند.
در سن 23-21 سالگی 40-30 درصد شرکت کنندگان به اضافه وزن مبتلا بودند. نتایج نشان دارد در دوران نوجوانی احتمال چاقی یا اضافه وزن در سیاه پوستان نسبت به همسالان سفید پوستشان بیشتر است. اما خطر بروز بیماری قلبی صرف نظر از قومیت و جنسیت با چاقی در اوایل دوران نوجوانی مرتبط بود. نتایج این مطالعه نشان داد اضافه وزن در اوایل دوران نوجوانی در دهه 20 زندگی صرف نظر از جنسیت یا قومیت بر سلامت قلب و عروق اثر مخربی دارد.
منبع:


Longitudinal study of cardiometabolic risk from early adolescence to early adulthood in an ethnically diverse cohort. BMJ Open, 2016.
 

تعداد بازدید: 1776

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha