گوجه‌فرنگی خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد
پزشک شما

گوجه‌فرنگی خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد

19 آذر 1396

قرار گرفتن در معرض نور خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. تحقیقات محققان دانشگاه ایالتی اوهایو که در مجله Scientific Reports منتشر شده نشان می‌دهد مصرف گوجه‌فرنگی خطر ابتلا به سرطان پوست را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه مداخلات تغذیه‌ای به کاهش خطر سرطان پوست کمک می‌کنند.
شواهد قبلی نشان داده‌اند که مصرف رب گوجه‌فرنگی می‌تواند به کاهش آفتاب سوختگی کمک کند و کاروتنوئیدها (رنگدانه‌ای که مسئول رنگ گوجه‌فرنگی است) در رژیم غذایی مسئول این اثرات محافظ در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌باشند. لیکوپن، کاروتنوئید موجود در گوجه‌فرنگی بوده و موثرترین آنتی‌اکسیدان این رنگدانه است.
سایر تحقیقات نشان دادند که دریافت لیکوپن از طریق مصرف گوجه‌فرنگی نسبت به لیکوپن موجود در مکمل اثربخشی بیشتری در جلوگیری از آفتاب سوختگی دارد. بنابراین، سایر ترکیبات موجود در گوجه‌فرنگی نیز در ایجاد این اثر حفاظتی نقش دارند.
به گفته محققان استفاده از روش‌های جایگزین، احتمالاً از طریق مداخلات تغذیه‌ای، به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پوست می‌تواند فواید قابل توجهی را به دنبال داشته باشد. مواد غذایی دارو نیستند اما می‌توانند در صورت مصرف مادام العمر بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها تاثیر داشته باشند.
منبع:

Jessica L. Cooperstone et al. Scientific Reports  2017

تعداد بازدید: 1248

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha