آسپرین خطر بروز بیماری کبدی را کاهش میدهد
پزشک شما

آسپرین خطر بروز بیماری کبدی را کاهش میدهد

25 آذر 1391

یک مطالعه جدید در ایالات متحده نشان میدهد که استفاده از آسپرین به کاهش خطر ابتلا به سرطان هپاتوسلولار، شایع ترین نوع سرطان اولیه کبد، و نیز به کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن کبدی کمک می کند.
سرطان کبد به طور عمده در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی رخ میدهد.  برخی از مطالعات نشان می دهند سرطان می تواند نتیجه التهاب مزمن در بیماری های کبدی مؤثر بر فرایندهای سلولی باشد.
پژوهشگران به بررسی بیش از 300 هزار مرد و زن 50 تا 71 ساله پرداختند. این شرکت کنندگان اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی، استفاده از آسپرین و سایر داروهای ضد درد غیراستروئیدی گزارش کرده و برای مدت 10 تا 12 سال پیگیری شدند. در طول این مدت 250 مورد سرطان و بیش از 400 مورد بیماری مزمن کبدی گزارش شد.
نتایج این بررسی نشان داد شرکت کنندگانی که از داروهای ضددرد غیراستروئیدی استفاده می کردند نسبت به سایرین خطر کمتری برای ابتلا به سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از بیماری های کبدی داشتند. اما تفاوت بین آسپرین با سایر داروهای این گروه قابل ملاحظه بود. 41% کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد و 45% کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های مزمن کبدی در افرادی که از آسپرین استفاده می کردند دیده شد. در حالیکه استفاده از سایر داروهای ضد درد غیر استروئیدی با 26%  کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن کبدی مرتبط بوده و تاثیری در کاهش خطر سرطان کبد نیز دیده نشد.
این مطالعه شواهد دلگرم کننده ای از اثرات محافظتی داروهای ضد درد غیر استروئیدی بویژه آسپرین  بر سرطان را نشان میدهد

منبع:

 Vikrant V. Sahasrabuddhe et al "Nonsteroidal Anti-inflammatory Drug Use, Chronic Liver Disease, and Hepatocellular Carcinoma" JNCI 28 November 2012

تعداد بازدید: 3360

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha