ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای با بیماری مزمن کلیوی
پزشک شما

ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای با بیماری مزمن کلیوی

18 دی 1394

اصطلاح نارسائی مزمن کلیوی (CRF) به از بین رفتن پیشرونده و غیرقابل برگشت عملکرد کلیه گفته می شود. بسیاری از افراد به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند، ولی از این وضع خود خبر ندارند. نشانه های اولیه بیماری های کلیه، بسیار جزئی و کم اهمیت به نظر می رسند و نهایتا وقتی علائم این بیماری بروز می کند که چاره ای جز انجام مکرر دیالیز یا پیوند کلیه نیست.
رژیم غذایی مدیترانه ای عمدتا از غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تشکیل شده است. در این رژیم غذایی ماهی و مرغ حداقل 2 بار در هفته استفاده شده، چربی های سالم مانند روغن زیتون جایگزین چربی های اشباع شده و مصرف گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و شیرینی محدود می شود.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، محققان ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای و بیماری مزمن کلیوی را بررسی کرده اند. تخمین زده می شود که حدود 20 میلیون نفر در آمریکا به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند. خطر بیماری مزمن کلیوی با افزایش سن بیشتر شده و در افراد بالای 70 سال شایع تر است. شواهد نشان می دهند که رژیم غذایی نامناسب با بیماری کلیوی مرتبط است اما اثرات رژیم غذایی مدیترانه ای بر روی سلامت کلیه مشخص نیست.
در این مطالعه آینده نگر محققان اطلاعات مربوط به الگوی غذایی 900 نفر را بررسی کرده و این افراد را به مدت 7 سال مورد پیگیری قرار دادند.
برای هر شرکت کننده امتیاز رژیم مدیترانه ای محاسبه شد. امتیاز بیشتر نشان دهنده شباهت بیشتر رژیم غذایی فرد به رژیم مدیترانه ای بود. نتایج نشان داد که در افراد با امتیاز 5 یا بالاتر نسبت به افراد با امتیاز پایین تر، احتمال بروز بیماری مزمن کلیوی 50% کمتر و احتمال کاهش سریع عملکرد کلیه 42% کمتر بود. همچنین هر 1 امتیاز با 17% کاهش خطر بیماری مزمن کلیوی همراه بود.
نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه پیروی از یک رژیم غذایی سالم حاوی مقادیر کافی میوه، سبزی، غلات کامل مانند نان های سبوس دار و حبوبات و نیز کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده با کاهش خطر بیماری مزمن کلیوی همراه است.

منبع:


Minesh Khatri, et al. "The association between a Mediterranean-style diet and kidney function in the Northern Manhattan study cohort". Clinical Journal of the American Society of Nephrology, 2014
 

تعداد بازدید: 2257

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha