تاثیر مصرف نوشیدنی های داغ و قهوه بر بروز سرطان
پزشک شما

تاثیر مصرف نوشیدنی های داغ و قهوه بر بروز سرطان

13 مرداد 1395

به تازگی یک تیم تحقیقاتی با بررسی بیش از هزار مطالعه ای که در گذشته انجام شده چگونگی تاثیر قهوه و نوشیدنی های داغ را بروز سرطان بررسی کرده است. نتایج این بررسی در مجله The Lancet Oncology  به چاپ رسیده است.
محققان با بررسی مطالعاتی که تاکنون انجام شده  نشان دادند که شواهد کافی در مورد تاثیر مصرف قهوه بر افزایش خطر سرطان وجود ندارد. در این راستا عمده مطالعات نشان داده اند که مصرف قهوه نمی تواند خطر بروز سرطان پانکراس، سینه و پروستات را افزایش دهد. در این مطالعه محققان دریافتند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز ممکن است خطر سرطان کبد را تا 15 درصد کاهش دهد. همچنین مشخص شد که خطر بروز سرطان رحم و آندومتر با مصرف قهوه کاهش می یابد.
همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف نوشیدنی های بسیار داغ مانند قهوه و چای داغ احتمالاً در انسان سبب بروز سرطان می شود.
محققان دریافتند که نوشیدن هر نوع نوشیدنی با دمای 65 سانتی گراد یا بالاتر سبب افزایش خطر سرطان مری (لوله متصل کننده گلو به معده) می شود. به طوریکه در کشورهایی مانند آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه که مصرف نوشیدنی های داغ رایج است، میزان بروز سرطان مری نیز بالا است. به گفته محققان شواهد نشان می دهد که مواد و ترکیبات موجود در این نوشیدنی ها سرطان زا نیست بلکه درجه حرارت بالای نوشیدنی های بسیار داغ می تواند سبب آسیب سلول های پوششی مری و در نتیجه بروز سرطان شود.
منبع:


Carcinogenicity of drinking coffee, mate, and very hot beverages. The Lancet Oncology, 2016.06.18
 

تعداد بازدید: 2249

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha