رژیم غذایی گیاهخواری خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
پزشک شما

رژیم غذایی گیاهخواری خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

11 شهریور 1395

در مطالعه ای محققان اطلاعات بیش از 20 هزار زن و مرد را به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی گیاهی بر بروز دیابت نوع 2 ارزیابی کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه به بیماری های مزمن مبتلا نبودند. اطلاعات مربوط به رژیم غذایی، سابقه پزشکی و شیوه زندگی شرکت کنندگان از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. مصرف مواد غذایی حیوانی توسط افراد امتیاز پایین تر و مصرف غذاهای گیاهی امتیاز بالاتر را به خود اختصاص می داد. در طول مدت 20 سال پیگیری 16162 مورد ابتلا به دیابت نوع 2 گزارش شد.
نتایج نشان داد که پیروی از رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی گیاهی و حاوی مقادیر کم غذاهای حیوانی سبب کاهش خطر بروز دیابت نوع 2 به میزان 20 درصد می شود. هنگامی که محققان رژیم غذایی گیاهی را به دو نوع رژیم سالم و رژیم ناسالم طبقه بندی کردند دریافتند که خطر دیابت نوع 2 با مصرف رژیم غذایی گیاهی سالم که حاوی سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات و آجیل بود 34 درصد و با مصرف رژیم غذایی گیاهی که از سلامت کمتری برخوردار بود (حاوی آبمیوه، سیب زمینی و غلات تصفیه شده) 16 درصد کاهش می یابد. همچنین محققان دریافتند که کاهش مصرف مواد غذایی حیوانی از 5 تا 6 سروینگ در روز به 4 سروینگ در روز می تواند خطر بروز دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
به گفته محققان رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی گیاهی به علت داشتن مقادیر فراوان آنتی اکسیدن ها، فیبر، مواد مغذی مانند منیزیم و اسید های چرب غیر اشباع و نیز با تاثیر مثبت بر روی میکروبیوم روده خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
منبع:


Plant-based dietary patterns and incidence of type 2 diabetes in US men and women: results from three prospective cohort studies. PLOS Medicine, 2016
 

تعداد بازدید: 1911

نظرات کاربران

ارسال نظر

Captcha